A Főmterv elkészítette a népligeti csomópont átépítésének közlekedési alternatíváit bemutató tanulmánytervet, és a Nyugati téri felüljáró sorsa is megpecsételődött. Az uniós források felhasználásával a következő ciklusban jelentősen megújul a főváros közlekedési hálózata.
A főváros vezetése elkötelezett amellett, hogy a jelenlegi belvárosi „autópályák” helyett újjáéledő sugárutak legyenek Budapesten, ezért a városlakók, gyalogosok és kerékpárosok érdekeit szem előtt tartva újítják meg a Váci utat, a Bajcsy-Zsilinszky utat és az Üllői utat – jelentette be a főpolgármester pénteken Budapesten.
Karácsony Gergely elmondta: a májusban befejeződő a 3-as metró felújítása után a felszíni közlekedés megújítására kerül sor.
Az a cél, hogy a jelenleg „városi autópályaként” működő utak közlekedési jelentősége megmaradjon, miközben a minőségi élettér kialakításával „visszatérjen az élet” az utcákra.
A főpolgármester elmondta, a fejlesztéseket európai uniós forrásból – több ütemben – 2030-ig szeretnék megvalósítani, erre a következő uniós ciklusban 200 milliárd forint keretösszeg áll rendelkezésre (bár jelenleg a kifizetés be van fagyasztva). A fejlesztés része, hogy az érintett utakon új gyalogátkelőket alakítanak ki, mert „nem lehet az aluljárókba száműzni az embereket”.
A metrópótláshoz kialakított buszsávok révén csökkent a belvároson átmenő forgalom, a város alkalmazkodott ehhez, de ha visszaadnák ezeket a sávokat az autósoknak, akkor a forgalom a jelenlegi duplájára nőne. Ezért
uniós forrásból ott, ahol lehet, kerékpársávvá alakítják ezeket a buszsávokat, így a Váci úton kifelé a Dózsa György útig, az Üllői úton pedig a Kálvin tér és a Népliget között.
A tervek között szerepel, hogy ahol lehet, a dízelbuszokat trolibusszal váltják ki, a 9-es buszt a Kőbánya-városközpontig meghosszabbított 72-es trolibusz váltaná ki. Szándékuk a zöldterületek növelése is a fővárosban, ennek részeként újul meg a Városháza park.
A főpolgármester ismét közölte: abban nincs politikai vita, hogy a népligeti és a Nyugati téri felüljáróra hosszú távon nincs szükség, azok rontják a városképet, rossz műszaki állapotban vannak, és olyan forgalmat hoznak létre, amit a belváros nem tud levezetni. A tervek szerint ezeket 2026 után elbontják.
Karácsony Gergely elmondta azt is: tervezik a Bajcsy-Zsilinszky úti villamos visszaépítését, és a villamosok összekötését a Lehel tértől a Deák térig, így Újpesttől a XI. kerületig fonódó villamoshálózatot lehetne létrehozni a pesti oldalon, olyan átszállási lehetőségekkel, amelyek sok százezer ember életét könnyítenék meg. A cél az, hogy – ahogyan a Blaha Lujza téren a felújítás után – visszaköltözzön az élet oda, ahonnan az elmúlt évtizedek hibás döntéseivel száműzték.
Soproni Tamás, Terézváros polgármestere a VI. kerületet érintő fejlesztésekről szólva ismertette: tervezik a Nyugati tér és környékének „feltámasztását”, a többi között gyalogosátkelők építésével, a felüljáró elbontását, az aluljáró megújítását.
A Nyugati pályaudvar és a Váci út közötti, jelenleg buszvégállomásként használt Puczi Béla tér helyén parkot alakítanának ki, a Ferdinánd híd és az Eiffel tér közötti rozsdaövezetben pedig létrehoznák a Podmaniczky parkot.
Niedermüller Péter, Erzsébetváros polgármestere a VII. kerületről elmondta: hozzákezdtek a forgalomcsillapításhoz, korlátozzák az átmenő forgalmat a tisztább levegőjű, élhető kerületért. Felújítják a Klauzál teret, és duplájára növelik a téren a zöldfelület arányát.
Pikó András, Józsefváros polgármestere azt mondta, a VIII. kerületben megkezdték a forgalomcsökkentést, fizetőssé tették a parkolást. A fejlesztések nyomán kis park létesül a Klinikák metrómegállónál, növelve a kerület kevés zöldfelületeit, az Üllői út környékén pedig tisztább lesz a levegő, és szeretnék, ha a 9-es buszt trolibusz váltaná ki. Kiemelte: a metrófelújítás miatt a 72-es trolibusz az Orczy térig, a 83-as pedig a Népligetig járt, és „elképesztő sikerük van” ezeknek a járatoknak.
Reiner Roland, Ferencváros alpolgármestere a IX. kerületet érintő fejlesztésekkel kapcsolatban elmondta, radikálisan át fog alakulni az Üllői út képe a Határ út és a Kálvin tér között, a Pöttyös utcai és az Ecseri úti metrómegállónál zöldebb, rendezettebb teret hoznak létre, és biztonságos kerékpársávot alakítanak ki az út egy szakaszán. A népligeti felüljáróról azt mondta, annak elbontása „reális és kívánatos alternatíva”.
(Borítókép: Az 1981-ben átadott Nyugati téri felüljáró látképe a Váci út felől. Fotó: Róka László / MTI)