Főigazgatót keresnek a közlekedési múzeum élére, akinek első és legfontosabb feladata az lesz, hogy megtalálja és kialakítsa az új kiállítóhelyet.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium pályázatot hirdetett a jelenleg éppen kiállítótér nélküli Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatói posztjára – írja a Népszava.
A megbízás 5 évre szól, az új múzeumigazgató főnöke Lázár János építési és közlekedési miniszter lesz.
Az új főigazgató feladatai között első helyen szerepel az új épület megvalósításának levezénylése, valamint további beruházások előkészítése, és csak ezután következik a a múzeum gyűjteményi, tudományos, felsőoktatási, kiállítási és egyéb munkájának irányítása, ellenőrzése, amelyben együtt kell működnie a fenntartóval.
A közlekedési múzeumot korábban Vitézy Dávid vezette, aki akkor mondott le főigazgatói posztjáról, amikor kinevezték közlekedési államtitkárrá, később azonban erről is lemondott.
A kiállítótér nélküli múzeumot azóta Schneller Domonkos vezeti, akit még 2022 októberében Palkovics László az innovációs tárca vezetőjeként bízott meg az országos múzeum irányításával. Schneller Domonkos a lapnak azt nyilatkozta: beadja pályázatát a főigazgatói állásra.
A közlekedési múzeum városligeti épületét még 2015-ben azzal zárták be, hogy az évtized végéig egy teljesen új, korszerű intézmény nyílik majd a helyén. Az épületet ledózerolták, de a kormány 2017-ben úgy döntött, hogy inkább a MÁV Kőbányai úti egykori ipartelepén húznak fel új épületet.
A megoldást a szakma is támogatta, hiszen az egy rozsdaövezet megújítását jelentette volna. Azonban miután Lázár János átvette a közlekedési ágazat irányítását, arra is utalt, hogy a közlekedési gyűjteménynek jobb helye lehetne vidéken, például Nyíregyházán vagy Debrecenben.
Mint írják, a kijelentés kevéssé meglepő annak fényében, hogy Lázár János többször is hangsúlyozta, hogy eddig Budapest volt a haszonélvezője a fejlődésnek, most a vidék következik.
A Népszava szerint a vidéki helyszínválasztással azonban kidobnák az új múzeum létesítésének előkészítésére kapott 10 milliárd, illetve a tervezésre dedikált csaknem 8 milliárd forint jó részét.
A nemzetközi építészeti tervpályázatot elnyerő, New York-i székhelyű Diller Scofidio + Renfro és Noll Tamás építésziroda által a Kőbányai úti helyszínre készített tervek tavaly nyáron megkapták az építési engedélyt, már csak a tervezés utolsó fázisa, a részletes kiviteli tervek elkészítése maradt hátra, amellyel 2023 elejére végeztek volna.
A lap úgy tudja, hogy a tervezés időközben leállt, mivel a múzeum nem fizette a tervezőket. Megkeresésükre azonban a múzeum azt válaszolta, hogy nincsenek kifizetetlen számláik, az új közlekedési múzeum tervezése a korábban megkötött szerződés szerint jelenleg is zajlik.
Schneller Domonkos a Népszava cikkére reagálva közösségi oldalán azt írta, a lap valótlanságot állít, amikor azt írja, hogy a tervezés késik és a múzeum nem fizeti a számlákat. Bejegyzése szerint ők azonnal megírták a lapnak, hogy erről szó sincs, és minden az ütemezésnek megfelelően halad, de a cikkben ennek ellenére azt állítják, hogy a tervezés márpedig csúszik.
Mint írta, a múzeum munkatársai, építészek, muzeológusok és egyéb szakemberek hetente többször tartanak tervezési kooperációt az építészirodával mégpedig hosszú órákon át. Megjegyezte, legközelebb péntek délután fél hatra van ilyen meeting egyeztetve, amin ő is részt vesz. A munka tehát zajlik, annak kezdete óta folyamatosan. Az elmúlt években a múzeum valamennyi számláját kifizette, így természetesen az eredeti ütemezés szerint halad a tervezés – tette hozzá.
Nekem múzeumigazgatóként természetesen feladataim közé tartozik a nyilvánosság tájékoztatása, amelyet a honlapunk, a facebook felületünk, és egyéb csatornák segítségével napi szinten meg is teszünk. Jómagam is szívesen válaszolok bármely, a múzeum életét érintő szakmai kérdésre, eddig még nem tudtak úgy meghívni akár rádió-, akár televízió műsorba, hogy visszautasítottam volna a felkérést.
– zárta bejegyzését a Közlekedési Múzeum főigazgatója.