Így lett volna öttalálatosunk a lottón, hogy özönleni fognak az olvasói levelek keddi cikkünkre, amely a magyarországi autómentés csillagászati árát taglalta keserű személyes tapasztalatunk alapján. Arra azonban nem számítottunk, hogy az Autómentők Magyarországi Szakmai Szövetségének elnöke is klaviatúrát ragad, és alapos tájékoztatást ad az autómentés tényleges – valóban hajmeresztő nagyságú – költségeiről.
„Bocsásson meg, pár perc múlva visszahívom! Most éppen egy embercsempész gépkocsiját kell elszállítanom...” – ezzel kezdte mondókáját Horváth Csaba, amikor egy reggeli telefonhívásra válaszul visszahívtam a számomra ismeretlen telefonszámot, amelyről kiderült, hogy az Autómentők Magyarországi Szakmai Szövetségének elnökéé. Horváth úr keddi cikkünkre reagált, amelyben a honi autómentés egekbe szökött áráról értekeztünk. Végtére is a hülye a saját kárán tanul, mi pedig a saját nyomorúságunkat tettük közkinccsé.
Embercsempész? Hogy kerül a csizma az asztalra? Ám amint Horváth úr visszahívott, fény derült a rejtélyre.
Lentiben lakom, itt, a horvát határ közvetlen közelében a rendőrök naponta fognak el embercsempészeket, akik az esetek jelentős részében a járművüket hátrahagyva menekülnek, kukoricaföldeken, erdőkön át. Akár elkapják őket a rendőrök, akár nem, a kocsikat – mint a bűncselekmény eszközét – le kell foglalni, és el kell szállítani a rendőrségi megőrzőbe, erre pedig a hatóságnak nincsenek teherautói. Ilyenkor minket bérelnek fel erre a feladatra.
Kérdésünkre, hogy ilyenkor ki állja a számlát, azt a választ kaptuk, hogy első körben a rendőrség, aztán ha sikerül kamatostul áthárítani a költségeket a bűnözőkre, akkor az embercsempész. De az esetek döntő többségében erre nincs lehetőség, még ha el is kapják a bűnözőket, nem tudják behajtani rajtuk az összeget.
De ez csak egy mellékvágány, amiért felhívott bennünket Horváth úr, az az autómentés honi árának alakulása. A szakmai szervezet elnöke szerint egyáltalán nem kirívó az a hetvenezer forint, amennyiért szombaton elszállították e sorok írójának Citroën DS5 típusú autóját.
Horváth úr szerint a vállalkozó költségei az alábbiakból tevődnek össze:
Az autómentő vállalkozások (és most a nagybetűkkel felmatricázott, de alapjaiban nem annak számító járműszállítókat vagy éppen semmilyen engedéllyel nem rendelkező kontárokat ne vegyük számításba, holott Magyarországon csak az utóbbiakból ezres nagyságrendről beszélünk) száma idehaza talán 6-800 körül lehet. Az eszközök száma, beleértve a teljes járműmentő palettát (kamionmentőket is) talán 1500-2000 darab. És most csak azokról beszélünk, amelyek műszakilag és jogszabályilag is alkalmasak. Ezzel szemben a köznyelvben tréleresnek hívott autószállítók száma 10 ezer körül mozog – jelzi Horváth úr.
Összegezve: a szakmai szervezet elnöke állítja, az általunk kifizetett nettó hetvenezer forint (plusz áfa) cseppet sem volt kirívó díj egy darus emelésért és elszállításért. És ahogy a költségtételeket nézzük, hitelt kell adnunk a szakember szavainak.
(Borítókép: ThamKC / Getty Images)