Lázár János építési és közlekedési miniszter javaslatot tesz a MÁV és a Volán tízéves átalakítására. Ehhez több milliárd dollárra lesz szüksége, de szerinte megvannak a források rá a nemzetközi pénzpiacon és a szakmai befektetők körében.
Lázár János részt vett a Vasutasok Szakszervezete XX. tisztújító kongresszusának megnyitóján, ahol még beszédet is mondott.
Felhívta a figyelmet a vasúthálózat problémáira: a körülbelül 8500 kilométer hosszú vasúthálózat felén csökkentett sebességgel közlekedhetnek a vonatok, a járműpark 50 éves, a dolgozók átlagéletkora is hasonló. Szerinte két út áll a vasút előtt: vagy így marad minden, vagy nekilátnak az átalakításnak – derült ki az ATV Híradó riportjából.
Én arra teszek a magyar kormánynak javaslatot a következő hetekben, hogy tízéves átalakítási tervet hagyjon jóvá a magyar vasút és a magyar Volán, tehát a közösségi kötöttpályás közlekedés és a közösségi autópályás közlekedés tekintetében
– fogalmazott a miniszter.
Szerinte tíz év alatt 5 milliárd dollár (mintegy 1700 milliárd forint) szükséges az általa megálmodott beruházáshoz. Azonban elmondta, a járműpark felújításánál a kormány már nem számít a német Siemens cég közreműködésére.
Eddig, akik a magyar kormánynak, illetve Magyarországnak szállítottak járművet, azok alapvetően rendben vannak, legyen szó a Siemensről, Stadlerről vagy bármilyen más járműről. A jövőben felülvizsgáljuk az együttműködéseinket
– mondta Lázár János.
Az is kiderült, a mozdonyoknak körülbelül a harmada, a vasúti kocsiknak körülbelül a negyede, a motorvonatoknak pedig körülbelül az ötöde jelenleg nem üzemképes, és nem állítható forgalomba.
A miniszter szerint ez ipari versenyképességi kérdés is, hiszen például a Debrecen, Nyíregyháza, Miskolc háromszögben az épülő akkugyárak és más beruházások dolgozóinak szállításáról is gondoskodni kell.