Index Vakbarát Hírportál

Feljelentést tesz a DK, miután a MÁV kiakadt Mészáros Lőrinc cégére

2023. május 19., péntek 17:15

Sok esetben kihagyták a vasat a vasbetonból az R-KORD Kft. által végzett GSM-R vasúti fejlesztés során, értesült a Szabad Európa Rádió. A SZER birtokába jutott dokumentumok szerint a MÁV 19 pontban sorolja műszaki és minőségi kifogásait Mészáros Lőrinc cégével szemben. Az ügy miatt a Demokratikus Koalíció feljelentést tesz.

Az egyik kiszivárgott levél szerint az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) vasúti beruházások támogatásáért felelős helyettes államtitkára, Kikina Artúr is írt az R-KORD Kft., valamint a konzorciumi partner I-Cell Mobilsoft Zrt. vezetőinek.

Kérem a Tisztelt Vállalkozót, hogy a mellékelt üzemeltetői levélben felsoroltak – a levél kézhezvételétől számítottan, de legfeljebb tíz napon belül – vizsgálatát kezdje meg, és minden hiányosságot pótoljon, javítson

– áll az április 11-én kelt értesítésben, amiben a MÁV március 8-án kelt levelére hivatkoznak – írja a Szabad Európa Rádió.

A vasúttársaság többek között kifogásolja, hogy a földbe elhelyezett kábelek nyomvonala több helyen eltér a jóváhagyott kiviteli tervtől. A kivitelezőt állítólag azzal is vádolják, hogy többször is eltért az eredeti tervektől, de miután az eltérésekről nem készültek úgynevezett fedvénytervek, ezért „követhetetlenné” váltak a kivitelezések.

A Szabad Európa Rádió forrásai szerint több ízben egyszerűen kihagyták az acélszerkezetet a vasbetonból. A gyanú szerint a sima betonozást is silány minőségben végezték el.

„Ez a kapkodás biztos jele. A betonacél szerkezetet egyenként meg kell építeni, ami nyilván nem kevés idő. Enélkül elég zsaluzni, és öntheted a betont. Más kérdés, hogy ez a rezgéstől néhány év alatt tönkremegy, egyszerűen szétporlad, és kezdheted elölről az egészet” – mondta a SZER egyik forrása.

A MÁV amiatt is panaszkodott, hogy az építkezések után több esetben hulladék, veszélyes hulladék, „balesetveszélyes körülmények” maradtak, ami nagyon szúrja a lakosság szemét.

Feljelentést tesznek Gyurcsány Ferencék

„A MÁV bepanaszolta Orbán barátja, Mészáros Lőrinc cégét, amely sok helyen kihagyta a vasat a vasbetonból, és felmerülhet, hogy siralmas minőségben, akár balesetveszélyesen újíthatott fel vasúti pályaszakaszokat állami tízmilliárdokból” – írta sajtóközleményében a Demokratikus Koalíció.

A Demokratikus Koalíció feljelentést tesz amiatt, mert az ország leggazdagabb embere már úgy lophat, hogy azzal emberek életét sodorhatja veszélybe. Miközben a fideszes milliárdosok abból gazdagodnak, hogy már a vasat is kilophatják a vasbetonból, addig az orbáni infláció miatt a magyar emberek fizetéséből és nyugdíjából már a megélhetésre is alig telik. Amíg Orbán barátai már teljesen nyíltan zsebelhetik ki a magyar államkasszát, addig a magyarok lassan nyomorba süllyednek. A Dobrev Klára vezette Árnyékkormány azért dolgozik, hogy letörjük az orbáni inflációt, és ne az árak, hanem a bérek és a nyugdíjak emelkedjenek

– jelentette ki Sebián-Petrovszki László, a DK országgyűlési képviselője, az Igazságügyi Bizottság alelnöke.

Reagált a tárca a sajtóban megjelent hírekre

A sajtóban megjelent híresztelésekkel ellentétben, a vasúti, úgynevezett GSM-R rendszer kivitelezési munkálatai a szerződésben megállapított folyamatok szerint zajlanak – tekintettel arra, hogy a telepítést végző Konzorcium által megkezdetett munkák jelenleg is folyamatban vannak, olvasható az Építési és Közlekedési Minisztérium MTI-hez eljuttatott közleményében.

Az átadás-átvételi folyamat során hibajegyek kerülnek felvételre, melyek javítását a vállalkozók ütemezetten végzik. Az építési beruházásban részt vevő cégek munkájának átvétele többlépcsős jóváhagyást követően történhet meg. A tanúsítványok megszerzése mellett, független szakértőknek, műszaki ellenőrnek és a MÁV-nak, mint üzemeltetőnek is el kell fogadnia a munkákat. Az Építési és Közlekedési Minisztérium csak ezután fizeti ki a benyújtott számlákat – írták.

Az R-KORD Kft. is 

„A Szabad Európa című internetes híroldal sokadik alkalommal nem mond igazat, amikor a GSM-R rendszer 2. ütemének tervezéséről és építéséről szóló cikkeiben azt állítja, hogy a R-KORD Kft. munkája biztonsági kockázatot jelent” – válaszolta megkeresésünkre a cég.

Mint írták, „az építési beruházást 2018-ban elnyerő Konzorcium két cégből áll. A R-KORD Kft. mellett az I-Cell Mobilsoft Zrt. felel 2255 kilométer vasúti vonalszakaszon a rádióhálózat kiépítéséért”.

A GSM-R kiépítése még folyamatban van, így a Szabad Európa által megfogalmazott állítások idő előttiek, hiszen azt a látszatot keltik, mintha az R-KORD Kft. és az I-Cell Mobilsoft Zrt. befejezte volna a munkát. Erről azonban szó sincs.

„A GSM-R rendszer átvétele nagyon szigorú szabályok szerint, több lépcsőben történik. A Konzorcium csak akkor nyújthatja be a számlát, ha a minőségi tanúsítványok megszerzése mellett egy független mérnök szervezet, műszaki ellenőrök és a MÁV, mint üzemeltető is elfogadja az elvégzett munkát. Mindezen tények tükrében arra kérjük a Szabad Európát, hogy a jövőben mindenre kiterjedő alapossággal, az információk helyes értelmezésével végezze a munkáját” – olvasható a vállalat közleményében.

Rovatok