Jelenleg az uniós középmezőnyben van a benzinár Magyarországon, a gázolaj esetében pedig az első harmadban. A jövedékiadó-emeléssel azonban rögvest az élbolyban találhatjuk magunkat, már ami az üzemanyagárakat illeti.
A magyar benzinár jelenleg az uniós középmezőnyben van, a gázolaj az első harmadban, az adóemeléssel viszont a legdrágábbak közé kerülhet – írja a Totalcar.
Arról már korábban beszámoltunk, hogy jövőre akár literenként 41 forinttal is drágulhatnak az üzemanyagok a kormány kedden benyújtott tervezete alapján, ezzel pedig a középmezőnyből rögtön az élvonalba kerülne Magyarország, már ami az üzemanyagárakat illeti.
A 95-ös benzin jelenleg Dániában a legdrágább, utána Finnország és Franciaország következik, ezekben az országokban – átszámolva – 691–716 forintba kerül egy liter. Magyarország a tizenhetedik a maga 577 forintos átlagárával. A legolcsóbban Romániában, Máltán és Bulgáriában lehet benzin venni, ott 476–495 forintért.
A gázolajos rangsort Svédország vezeti Finnország és Belgium előtt, ezekben az országokban 624–687 forintért adják ezt a naftát. A magyarországi 556 forintos összeg jelenleg a tizedik legmagasabb.
Abban az esetben, ha a többi uniós országra jellemző árat változatlanul hagyjuk, a jövedékiadó-emeléssel már mindkét üzemanyag esetében az élbolyba kerülhet Magyarország,
MIVEL A BENZIN 618 FORINT, A GÁZOLAJ PEDIG 597 FORINTBA KERÜLNE. A 95-ÖSNÉL EZ AZ ÁR A TIZENEGYEDIK HELYRE LENNE JÓ. A GÁZOLAJLISTÁN PEDIG A HATODIK LENNE MAGYARORSZÁG.
A Pénzügymisztérium álláspontja szerint a kötelező uniós minimum miatt van szükség az emelésre. Csakhogy a szakértők szerint az Európai Unióban nincs új szabályozás, ami erre kötelezné a magyar kormányt.
Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára azt nyilatkozta, hogy lényegesen magasabb árakra lehet számítani a benzinkutakon január 1-jétől, ha a törvény életbe lép. A szakértők szerint
A KORMÁNY TERVei alapján LITERENKÉNTI 41 FORINTOS EMELÉS KÖRVONALAZHATÓ AZ ÜZEMANYAGOKNÁL.
A kormány érvelése szerint az EU okozza a jövedéki adó emelkedését Magyarországon. Azonban az uniós szabályozás nem változott – derült ki az RTL Híradó riportjából. Állításuk szerint
A PROBLÉMÁT CSUPÁN AZ OKOZZA, HOGY A FORINT GYENGÉBB LETT AZ EURÓVAL SZEMBEN, AZ EU PEDIG EURÓCENTBEN HATÁROZZA MEG AZ ADÓ MINIMÁLIS ÉRTÉKÉT.
Tehát Brüsszel semmin nem változtatott, csak a forint ér kevesebbet. De még itt sincs vége, ugyanis a szakértők szerint a tervben lévő, literenkénti 41 forintos emelés közel a kétszerese a szükségesnek.
(Borítókép: Kaszás Tamás / Index)