A rendszerváltás óta most először érkeznek vadonatúj személyszállító kompok és katamaránok a Balatonra: Tihany, Szántód, Balaton és Tomaj a nevük. Ezzel egy időben a Demokratikus Koalíció tart egy sajtótájékoztatót arról, hogy „fideszes milliárdosok luxushajói kedvéért” leengedik a Balatont.
Ahogy arról az Indexen korábban már beszámoltunk, miután elkezdték leereszteni a Balaton vizét, jelentős hajómozgás tapasztalható a Sió csatornán.
Ma érik el a Balatonhoz vezető Sió csatornát a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) vadonatúj személyszállítói hajói, amelyek szerdán indultak Komáromból.
A rendszerváltás óta nem érkezett új személyszállító komp és katamarán a Balatonra.
A két új komp a Szántód és Tihany nevet kapja, a két új katamarán pedig Balaton és Tomaj néven fog forgalomba állni. Nem csak a balatoni turizmust, hanem a helyi vízi tömegközlekedést is szolgálják majd.
A Demokratikus Koalíció pénteki sajtótájékoztatóján közölte, hogy „a Balaton-parti települések polgármestereinek és lakóinak megkérdezése nélkül elkezdték leereszteni a Balaton vizét a Sió csatornán keresztül, hogy a csatornát hajózhatóvá tegyék, egyes hírek szerint a fideszes milliárdosok Dunán várakozó luxushajói számára”.
Úgy vélik: meg kell akadályozni, hogy az Orbán-kormány a fideszes milliárdosok magántavává változtassa a Balatont és felelőtlen, hozzá nem értő döntésekkel, természetpusztító építkezésekkel tönkre tegye Magyarország legnagyobb tavának vízminőségét, élővilágát és ezzel együtt a tóparti településeket.
Ezért dolgozta ki az Árnyékkormány a Balaton-mentő csomagot, amelynek részeként a jövőben a Balaton-parti települések lakóinak és önkormányzatainak beleegyezése nélkül egyetlen olyan döntés sem születhet, egyetlen olyan beruházás sem indulhat el, ami hatással lehet a Balaton vízminőségére és környezetére
– közölték.
A Közép-Európában egyedülálló két új komp és két katamarán motorjai a legmodernebb környezetvédelmi normáknak is megfelelnek. Emellett az új kompok az eddigi legnagyobb utas- és járműbefogadó-képességgel rendelkeznek, építésük során pedig nemcsak a korszerű utasszállításra, hanem a nagyszámú kerékpárszállításra is nagy hangsúlyt fektettek.
A korszerű, magyar gyártású és kényelmes hajók nemcsak turisztikai szempontból jelentősek, hanem a helyi közlekedésben is fontos szerepet játszanak majd. Segítségükkel a balatoni lakosok is könnyebben közlekedhetnek a két part között.
Negyven éve nem történt ilyen mértékű műszaki fejlesztés a balatoni hajózásban. A négy új hajó mind mennyiségüket, mind az általuk képviselt modern technológiát tekintve hatalmas mérföldkövet jelent. A hajók érkezése kifejezetten nagy innovációs mérföldkövet jelent a balatoni hajózásban. 40 éve, a rendszerváltás óta nem történt ilyen léptékű fejlesztés, hiszen 1978–81 között szerezte be a BAHART a jelenleg is használt 3 katamaránját és a kompok átlagos életkora is 50–60 év közé tehető. A modern technológiával felszerelt négy új hajó mind a turizmusban, mind a helyi közlekedésben fontos szerepet kap: a turisták számára minőségibb vendégélményt, a helyi lakosoknak pedig sűrűbb átkelést biztosítanak majd a révek között. A 45 méter hosszú és 11 méter széles új kompok mintegy 24 gépjárművet, 30 kerékpárt, és 120 utast képesek egyszerre szállítani. Az eddigi legnagyobb utas és jármű befogadó-képességgel rendelkező hajók így hozzájárulnak ahhoz is, hogy csökkenjen a Balaton körül a gépjárműforgalom és a károsanyag-kibocsátás.
A szintén 11 méter széles, de 35 méter hosszú katamaránok 350 utast vihetnek egy időben a partok között. Emellett további 35 kerékpár szállítására is alkalmasak, ami lényegesen meghaladja a jelenlegi hajók kapacitását. Megrendelésükkor ez fontos szempont volt, hiszen évről évre nő a biciklis átkelések száma. A katamaránok a kiemelt útvonalakon közlekednek majd, ahol így sűrűbb menetrend alakítható ki a 2024-es hajózási szezontól kezdődően.
Az új hajókat szállító konvoj a komáromi hajógyárból indult a Dunán. A hajók Komárom és a Sió torkolata között 272 km-t tettek meg, csütörtökön, a nap végén érkeztek meg a keselyűsi zsiliphez, majd ma, pénteken átzsilipeltek a Sió csatornára. A további 121 km-es útvonalra a kezdeti 7 hajóból álló flotta kibővült, a Balatonról és a Dunáról további munkahajók érkeztek a szállítás segítése érdekében. A szállításban közreműködő közel 20 hajó koordinációja, rendkívül komoly logisztikai feladatot jelent a szakemberek számára.
Az új kompok és katamaránok szállításáról a hajozas.hu oldal közölt exkluzív felvételeket.
A flottához időközben csatlakoznak a Sió csatornán történő szállításban közreműködő dunai hajók. A konvoj megbontása után a hajók átzsilipelnek a Sió csatornára és onnan folytatják 121 km-es útjukat a Balaton felé. A csatornán az új hajók már egyesével, vontató és tolóhajók segítségével fognak tovább haladni, ami összességében közel 20 hajóból álló flottát jelent.
Mivel a hajókat a szállítás miatt részlegesen szét kellett szerelni, a forgalomba állás előtt még több hónapos szerelési munkák várhatók a Balatonra érkezésük után.
A Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) a Magyar Turisztikai Ügynökség közreműködésével építtetett két új személyhajója és két kompja a komáromi hajógyárban készült el 2021-ben. Az új hajók vízre bocsátása és üzempróbája a hajógyárban megtörtént, és szállításra előkészített állapotban várták, hogy a Balaton vízállása, valamint az időjárás lehetővé tegye a vízi szállítást. Idén a Balaton elérte a 120 cm-es szabályozási szintet, sőt meg is haladta azt, így a szállítóhajók elindulhattak.
Az összetett logisztikai feladatban a komáromi hajógyár, az Országos Vízügyi Főigazgatóság és Kirendeltségei, valamint a BAHART munkatársai vesznek részt.