A legtöbb honfitársunk idén nyáron is személygépkocsival célozza meg a legnépszerűbb horvát tengerparti üdülőhelyeket. A főszezon közeledtét jelzi az is, hogy a Volánbusz június 23-ától minden pénteken üdülőjáratot indít az Isztriára.
A Horvátországba egyénileg utazók a határnál, majd az első fizetőkapunál szembesülhetnek a két legfontosabb változással. Déli szomszédunk ugyanis 2023. január 1-jétől
Kezdjük a legfrissebb hírrel: a Volánbusz június 23-a és augusztus 27-e között expresszjáratot indít a Kvarner-öböl és Isztria népszerű üdülőhelyeire.
Az Adria expressz minden pénteken Budapest, Népliget autóbusz-állomásról indul 22.30-kor, és vasárnap 7.15-kor ide is érkezik vissza.
A járatra a siófoki és a nagykanizsai autóbusz-állomáson is lehet csatlakozni. A magyar–horvát határ átlépését követően először Rijekában (5.50), ezt követően Opatijában (6.05), Pulában (7.20), Rovinjban (8.20), Porečben (8.50) és Zelena Lagunánál (9.05) lehet leszállni.
A cég tájékoztatása szerint akár 9450 forintért, MiniÁron eljuthatunk a célvárosba. Jegyet csak elővételben lehet vásárolni, az autóbuszon nem. MiniÁr jegyet csupán online lehet venni, retúrt a Volánbusz nemzetközi jegypénztáraiban is. Aki nem tervez hosszabb tengerparti tartózkodást, csak egy kis hűsítő csobbanásra vágyik, a szombat este, 20.10-kor Porečből visszainduló járattal haza is térhet.
Legtöbb honfitársunk személyautóval utazik. A horvátországi sebességhatárok alapvetően megegyeznek a hazai KRESZ-ben rögzítettekkel: autópályán 130 km/h, gyorsforgalmi úton 110, lakott területen belül 50, egyéb úton 90 km/h a felső határ.
A 24 évnél fiatalabb vezetők és a két évnél frissebb jogosítvánnyal rendelkezők a sztrádán azonban legfeljebb 120, gyorsforgalmi úton 100, egyéb úton 90 km/h-val haladhatnak.
Még néhány fontos szabály: 12 év alattiak nem ülhetnek az anyósülésen, 5 éves korig pedig a gyerekülés használata is kötelező a hátsó ülésen. Speciális ülésben, a vezető melletti ülésen – a menetiránynak háttal – is szállítható a kétévesnél kisebb gyermek, de csak kikapcsolt légzsák mellett. Kerékpározás közben a 16 év alattiaknak kötelező a bukósisak.
A Horvát Autóklub (HAK) térképe szerint sajnos idén is alig akad olyan útszakasz, ahol ne lenne terelés, sebességkorlátozás.
A benzinárak hasonlóak a magyarországiakéhoz. A 95-ösért átlagosan másfél eurót kell fizetni. Leginkább az INA-kutaknál érdemes tankolni, ahol 1,24-től 1,47-ig terjed az árskála.
Ha Budapest felől tartunk a tengerre, Letenyénél lépjük át a horvát–magyar határt. A határtól az A4-es autópályán haladva érjük el Zágrábot. A horvát főváros előtt van a fizetőkapu (Sveta Helena). A zágrábi körgyűrű ingyenesen használható. Zágráb után, Bosiljevo 2-nél válik ketté az autópálya, innen indul az A1-es, amely Split felé tart. Ha Dalmácia az úti cél, akkor irány az A1-es, ha pedig a Kvarner térségbe vagy az Isztriára megyünk, akkor az A6-oson folytathatjuk utunkat.
Két csomópontnál lehet számítani torlódásra.
Mindkettő Zágrábtól délre található: az egyik a lučkói fizetőkapu, amely összeköti az A1-es autópályát, a zágrábi körgyűrűt és a Karlovac felé vezető utat, a másik a bosiljevói elágazás, ahol az autósoknak dönteniük kell, hogy az A6-oson a Kvarner-öböl és Isztria felé veszik az irányt, vagy az A1-esen Dalmácia felé.
Egyelőre úgy néz ki, hogy legalább 2024 végéig találkozhatnak az autósok fizetőkapukkal a horvát autópályákon. A változás idén annyi, hogy nem kunában, hanem euróban kell kipengetni az úthasználati díjat.
Határátlépés után
Rijeka és Isztria
Kvarner régió
Dalmácia
Sokan ajánlják az ENC-készüléket, amellyel elkerülhetők a fizetőkapuk előtti nagyobb sorban állások. A masinát azonban meg kell venni, vagy bérelni lehet, aztán fel kell tölteni az egyenleget. A feltöltési csomag tartalmazza a 21,74 százalékos díjkedvezményt, amely nagyjából fedezi a kütyü vételárát, illetve bérleti díját. A készülék megvásárolható a Varasd és Sveta Helena fizetőkapui melletti eladóhelyeken, illetve a forgalmasabb benzinkutaknál.
(Borítókép: Petar Santini / Bloomberg / Getty Images)