Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója szerint indokolt volna a hármas és a négyes metróvonal meghosszabbítása, a tervek készen állnak, de nincs rá pénz. A projektek csak uniós forrásokból valósulhatnának meg.
„A 3-as és a 4-es metró meghosszabbítása is indokolt lenne, de az ezekhez szükséges források még nem állnak rendelkezésre” – mondta az InfoRádió Aréna című műsorában Bolla Tibor, a Budapesti Közlekedési Vállalat vezérigazgatója.
A Metrovagonmas átvette a még 2019-ben indított pernek az iratait, amelyet a 3-as metró felújított kocsijai miatt indított a BKV, és most már hivatalosan is értesülhetett arról, hogy mi a követelés. A BKV követel egyrészt különböző mennyiségű pénzösszegeket, másrészt garanciális javításokat és ehhez kapcsolódó kötbéreket, amelyeknek egy része bankgaranciával van biztosítva, egy része pedig ezen kívüli követelés
– fogalmazott a BKV vezérigazgatója, aki szerint az oroszoknak a garancia alapján ingyen kell javítaniuk a szerelvényeket. „A társaság éppen ezért kért felmentést az uniós szankciók alól, hogy az orosz szakemberek Budapestre tudjanak utazni és térítésmentesen megjavíthassák a metrószerelvényeket. Máskülönben ezt a BKV-nak kell megtennie saját költségen, vagy abból a bankgaranciából, amit lehív az oroszok terhére” – tette hozzá Bolla Tibor.
Bolla Tibor szerint a BKV egy nagyon jó szerződést kötött arról, hogy milyen pénzügyi kártérítést kell az oroszoknak fizetniük, ha a szerelvények nem a szerződésben foglaltak szerint működnek, ezért kiesnek a forgalomból.
A BKV jelentős, forintban kifejezve milliárdos követelésekkel állt elő, amit az orosz fél vitat, ezért fordultak bírósághoz, hogy az megállapítsa, a követelésnek mekkora a valós mértéke. Ha a bíróság ezt kimondja, akkor az orosz félnek ki kell fizetnie
– mondta Bolla Tibor, megerősítve, hogy magyar bíróság előtt zajlik a per. A vezérigazgató megjegyezte, hogy egyébként jó kapcsolatot ápolnak az orosz féllel, amit tudnak, megtesznek, és próbálják a szankciók ellenére is tartani a szerződésben foglaltakat.
Az orosz félnek a periratok átvétele után 45 napja van, hogy érdemben reagáljon a bíróságon, a követelések közül mit tart jogosnak. Ezt követően indulhat meg a per, de az orosz fél most kért halasztást, mert érdemben akar reagálni.
Bolla Tibor a BKV-t érintő felújításokról azt mondta, hogy a metrók esetében jó a helyzet, nagy előrehaladás volt az elmúlt időszakban, de célszerűnek tartaná megvizsgálni a 3-as metró meghosszabbítását Káposztásmegyerig, de akár a 4-es metróét is.
Ezekre vannak tervek, de pénz nincs, tehát egyelőre nem indulnak el
– mondta a BKV vezérigazgatója. Ezek a projektek magyar garanciával, de uniós forrásokból valósulhatnának meg, ehhez forgalmi adatokat és társadalmi hatást kellene igazolni, de szerinte ezzel nem lenne gond, már csak azért sem, mert eredetileg is hosszabbra és jóval nagyobb utasszámra lettek tervezve.
Ha meghosszabbítanák a 3-as vagy a 4-es metrót, akkor Bolla Tibor szerint lenne mód terelni az utasokat a meghosszabbított járatokra. Példaként említette, hogy a 4-es metró budai végállomásán a P+R parkoló százszázalékos telítettség felett üzemel, így ott már működik a terelés, miközben a belvárosban nagyon nehéz parkolni, ráadásul horribilis összegekbe kerül, és fenyeget a dugódíj is.
Ezekkel az eszközökkel egész biztosan lehet terelni az utasokat a közösségi közlekedésre. A legnagyobb kérdés az, hogy amikor valaki egyéni közlekedésről közösségi közlekedésre vált, milyen előny és hátrány éri. Amíg tehát nem kulturáltak a közlekedési eszközök – ezt fejleszti éppen a BKV –, addig bizonyos célközönség nem fog átülni a klimatizált, kényelmes autójából. Ha viszont azt látja, hogy a közösségi közlekedésen is kulturáltan, kényelmesen tud utazni, egészen másképp fog gondolkodni
– mondta Bolla Tibor.