Index Vakbarát Hírportál

Változás jön a reklámoknál Magyarországon

2023. június 30., péntek 15:20

A modernizált Magyar Reklámetikai Kódex 2023. június 30-i hatállyal váltja a 2015-től érvényes változatot, amelyet elfogadásakor 24 szakmai szervezet írt alá – közölte a Magyar Reklámszövetség és az Önszabályozó Reklám Testület pénteken.

A szervezetek az önszabályozás alapkövét jelentő etikai normagyűjteményhez annak hatályba lépése után is várják további szakmai szervezetek csatlakozását, amennyiben azok úgy gondolják, hogy a Kódexben rögzített magas etikai normákat be kívánják tartani reklámozói tevékenységük során.

A szakmai konszenzuson alapuló dokumentum fontosságát mutatja, hogy ma már a reklámipar jelentős része (hirdetők, a reklámokat közzétevő média és a reklámkészítő ügynökségek) önkéntesen vállalják, hogy az ebben a szabálygyűjteményben rögzített etikai normák szerint készítik reklámjaikat – írták.

A közlemény szerint a megújult kódex tartalmi változása tekintélyes mértékű: szinte minden cikkely szövege módosult, kiegészült, és az alkotók új fejezeteket is beemeltek.

A dokumentum kiegészíti a jogszabályokat, útmutatóként szolgál az etikus reklámok tartalmára, készítésére és azok közzétételére nézve.

Az új kódexben kibővült az általános reklámtilalmakról szóló rész, amely a társadalmi etikai normák és a közízlés ingerküszöbének változásaira reagálva a tilalmakat aktualizálja, és mérvadó reklámozói magatartásformák preferálásával is irányt mutat. Például törekszik a sokoldalú emberábrázolásra vagy a testképet digitális módon torzító manipulációk elkerülése.

Önálló fejezet alatt és jelentősen átdolgozva jelenik meg az adatvédelem, tekintettel a 2018-tól érvényes uniós (GDPR) és hazai adatvédelmi jogi változásokra és a gyakorlati tapasztalatokra.

A gyermek- és fiatalkorúaknak szóló reklámozásnak, valamint a szerepeltetésükkel készült reklámoknak két, jelentősen átdolgozott fejezetet is szentel a kódex. Emellett a gyermekek és fiatalkorúak védelmét szolgáló kitételek az egyes iparágspecifikus részekben is megjelennek.

A környezetvédelemmel és fenntarthatósággal kapcsolatos reklámokról szóló rész több mint háromszorosára bővült az elmúlt években bekövetkezett számottevő társadalmi hozzáállás változásnak köszönhetően – adta hírül az MTI.

A korábbi, csak alkoholos italok reklámjára vonatkozó szabályok kiegészültek azokra az alkoholmentes italokra vonatkozóan is, amelyek alkoholtartalmú ital márkanevét viselik.

Az influenszereknek is érdemes figyelni

Új tartalomként került be közvetlenül a szerencsejátékokat szabályozó cikkely után önálló szakaszként a fogadási tippszolgáltatással kapcsolatos reklám is – ismertették.

Az új kódex az élelmiszer-, illetve energiapazarlás ábrázolását is tiltja, akár a jogszabály által már betiltott egyszer használatos műanyagok megjelenítését, a hulladékkezelést pedig preferált szelektív hulladékgyűjtésként javasolja bemutatni.

A fentiek mellett mostantól az úgynevezett influenszermarketinget is szabályozzák. Szponzoráció esetén az influenszerreklámnak első helyen – például az első képen, a címben, címke vagy hashtag alkalmazásával – kell egyértelműen utalnia az ellenszolgáltatás tényére.

Ilyen esetben az influenszert, a reklámozót és a közreműködő vállalkozásokat – például az ügynökséget vagy a médiavállalkozást – egyetemleges felelősség terheli – írja a Napi.hu.

Rovatok