A Budapest Közút kikerül a BKK szárnyai alól. A fővárosi közgyűlés döntésének értelmében a Budapest Közút a BKK egyenrangú partnerévé válik. Az átszervezés korántsem jelenti azt, hogy hatékonyabban működne a fővárosi közlekedés.
Nagy változás előtt áll a főváros közlekedési intézményrendszere. A városvezetés felszámolja az eddigi működési modellt, pont akkor, amikor égető szükség lenne egy egységes rendszerirányítóra – írja a Világgazdaság.
Június végén a fővárosi közgyűlésben mintegy negyven indítványt tűztek napirendre, köztük egy Karácsony Gergely főpolgármester által előterjesztettet a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK) 2022. évi konszolidált éves beszámolójának jóváhagyásáról. Az előterjesztésben változtatások is szerepeltek.
Az eddig leányvállalatként működő Budapest Közút Zrt. teljes egészében kiválik a BKK-ból. A fővárosi közgyűlés jóváhagyta a döntést, ezzel pedig egy több évtizedes szakmai konszenzushoz és struktúrához nyúlt hozzá a városvezetés.
A döntés hatására a Budapest Közút kikerül a BKK alól, és átkerül a fővárosi önkormányzat közvetlen tulajdonába. A cég a 2010-es évek eleje óta a BKK tulajdonában állt, nem véletlenül. A főváros azzal indokolta a döntést, hogy a két cég közötti feladatmegosztás észszerűbbé, az irányítási viszonyok pedig hatékonyabbá válnak. Külön kiemelték a rendeletben, hogy egy társaságnál szükséges koncentrálni a taxikkal kapcsolatos feladatokat az eszközökkel és a humán erőforrással együtt.
Azt nem tudni, melyik cég vinné a jövőben a taxiszolgáltatás felügyeletét, a Budapest Közút vagy a BKK, de az átszervezés mikéntjéből fakadóan inkább talán az a logikus, hogy a Budapest Közút kompetenciájába tartozik. A magyarázat szerint egyébként a taxis üzletág egy kézbe való telepítésével a közfeladat ellátása hatékonyabb, az ügyintézés pedig érdemben egyszerűbb lesz. Mindez szolgálja az adminisztratív terhek csökkentését és a piacra lépés megkönnyítését.
A Világgazdaság szerint a határozatból az látszik, hogy
az eddigi BKK-leány Budapest Közutat a BKK egyenrangú partnerévé teszik.
A vonatkozó javaslat például kimondja, hogy a stratégiai közútkezelési feladatok kérdéseit a BKK és a Budapest Közút közötti, a tulajdonos által jóváhagyott együttműködési megállapodás szabályozza részletesen.
A vállalatot a fővárosi önkormányzat még 2010-ben hívta életre Budapest
Vitézy Dávid szerint a BKK által pedig egy koherens, egymásra épülő közlekedésszervezés és -irányítás valósulhatott meg. A Világgazdaság szerint a BKK képes lenne beterelni egy közcélú rendszerirányító alá a különböző szolgáltatásokat, de ezzel az átszervezéssel megszűnik a korábbi hatékonyság.