Két keréken indultak útnak az Árpád híd budai hídfőjétől a tüntetők, hogy felhívják a figyelmet a közlekedés legvédtelenebbjeire. Terveik szerint „örömtekeréssel” gurultak volna a Váci úton, de a nemrég történt tragédia miatt lemondták ezt az eseményüket, és követeléseket fogalmaztak meg a biztonságos közlekedésért.
19.00: Szécsi Tibor alezredes, a Budapesti Rendőr-főkapitányság baleset-megelőzési és közlekedési osztályvezetője kapta volna meg a követeléseket, amin valamennyi szervezet megfogalmazott kérései ott lettek volna. Azonban az érintettek nem nyomtatták ki azokat, így nem tudták átadni. Az esemény ezzel hivatalosan is véget ért.
18.50: Kürti Gábor egyúttal azt is támogatja, hogy minden létező módon mérjék a sebességet a rendőrök, hogy elvegyék az autósok kedvét annak túllépésétől. Az átlagsebesség mérését többször is kiemelték a beszédben. Az elnök azt mondja: ha bárki ennek jogszabályi akadályt állít, az személyesen felelős a balesetért.
Kürti Gábor egyúttal arra kérte a kormányt, hogy vigye végre végig a parlamentben a KRESZ módosítását. Azt is megjegyezte, szeretnék, hogy másfél méteres oldaltávolság legyen a kerékpáros-előzéskor. Az is elhangzott, hogy a budapesti és a vidéki adatok között 17 százalékos különbség van, emiatt is követeli, hogy kezdjen valamit a kérdéssel a főváros.
Közölte, hogy szeretnének legkésőbb szeptemberben tárgyalóasztalhoz ülni. Javaslataikat eljuttatják Pintér Sándor belügyminiszternek, Lázár János építési és közlekedési miniszternek, valamint Karácsony Gergely főpolgármesternek is.
18.40: Ezután ismét Kürti Gábor kapott szót, hogy felhívja a figyelmet az egyenjogú közlekedésre. A mostani közlekedést – a jelenlegi körülmények között – „orosz rulettnek” nevezte.
Sokatmondó, hogy az ORFK ablaka alatt merték elindítani a versenyüket
– tette hozzá, majd újfent felolvasta a követeléseket.
Ilyenek például:
18.33: A székház előtt először Lajos Béla, a Színes Erzsébetváros alapítója mint gyalogos mondott beszédet, hogy rámutasson: a két lábon járó közlekedők a legvédtelenebbek az utcán. Mondatait taps és csilingelés fogadta.
A Magyar Autóklub közleményt adott ki, amit az egyik kerékpáros olvasott fel. A szervezet a kommünikében elítéli a versenyző sofőrt, egyúttal elutasítja az öntörvényűséget, viszont kiemeli, hogy „ne néhány deviáns ember miatt ítéljék el az autósokat”.
Azt is leszögezték, hogy nem mindenben értenek egyet a kerékpárosokkal, de a kilencven százalékával egyetértenek. Ezeket a szavakat ismételten csilingelés fogadta.
18.25: Kollégánk közölte, hogy a biciklisek és a szimpatizánsok megtöltötték a Teve utcai rendőrségi székház előtti teret.
18.03: A menet este 6 óra után néhány perccel érkezett meg az emlékhelyhez, ahol virágokat és virágba borított biciklikereket helyezett el. Közben a kerékpárosok csilingeltek elhunyt társukért. A tömeg folyamatosan halad a rendőrpalotához.
17.50: Kollégánk jelentése szerint a hídon rendőri felvezetéssel történik a vonulás, és bár lassú az autósforgalom, békés a közlekedés, senki sem dudál. A rendezők lefordított kerékpárokkal állnak sorfalat az autósok, valamint a biciklisek számára fenntartott sávok között.
17.30: A tragédia helyszínén Kürti Gábor, a Kerékpárosklub elnöke mondott beszédet, és felolvasta azoknak a szervezőknek a nevét, akik támogatják a kezdeményezésüket.
Van bennünk egy meghasonulás, hogy azt reklámozzuk, hogy ettől egészségben fogsz élni, aztán meg letarol valaki. Mindenki tart ettől egy kicsit, nem mernek a budapestiek kerékpározni, nehogy így végezzék, ezért inkább autóba ülnek
– fogalmazott.
Kürti Gábor elmondta: azt várják, hogy rendszerszinten változzon meg a közlekedésről alkotott gondolkodásmódunk.
Beszéde hangos biciklicsilingeléssel zárult, majd a résztvevők rendőri biztosítás mellett az Árpád híd felé vették az irányt, hogy mécsest és virágot helyezzenek el a baleset helyszínén.
17.20: A helyszínről jelentkező kollégánk arról számolt be, hogy az esemény hivatalos megkezdése előtt nem sokkal már sok biciklis volt a gyülekezés helyszínén. A tömegben felbukkant Tordai Bence, a Párbeszéd országgyűlési képviselője is.
Hétfő délután kerékpáros tüntetés indult az Árpád híd budai hídfőjétől, a Serfőző utcától. Örömtekerés helyett a biztonságos közlekedésért hajtanak, közben megállnak a tragédia helyszínénél, hogy megemlékezzenek a fiatal biciklisről, mielőtt a Teve utca irányába továbbhaladnának, hogy Balogh János országos rendőrfőkapitánynak átadják a követeléseiket.
NE TEKINTSÜNK A KÖZLEKEDÉS JÁRULÉKOS VESZTESÉGEKÉNT AZ ÁLDOZATOKRA! LEGYEN ÉRTÉK MINDEN EMBER ÉLETE! ELVÁRJUK A RENDŐRSÉGI VEZETŐKTŐL, KORMÁNYZATI, FŐVÁROSI ÉS MINDEN ÖNKORMÁNYZATI DÖNTÉSHOZÓTÓL, HOGY ÉREZZÉK ÁT POZÍCIÓJUKBÓL FAKADÓ SZEMÉLYES FELELŐSSÉGÜKET AZ ELVESZTETT, TÖNKREMENT ÉLETEKÉRT. NE KÉSLEKEDJENEK TOVÁBB!
A közleményükben több vezetőhöz, így a rendőrségen kívül a kormányhoz és a fővároshoz is fordulnak a követeléseikkel. Ilyenek például:
Az Országos Rendőr-főkapitányság közlése szerint idén eddig több mint 200-an hunytak el a magyar közutakon. Közülük 46 ember – miután autóba szállt – úgy döntött, hogy nem kapcsolja be a biztonsági övét.
Tragikus baleset történt július első napján az Árpád híd pesti hídfőjénél. Egy szabályosan haladó kerékpárost gázolt el egy 690 lóerős, tuningolt Mercedes, amely spontán versenyzésbe kezdett a késő esti órában két, nála jóval gyengébb teljesítményű BMW-vel.
A Mercedes 137-tel érkezett az Árpád hídra a Róbert Károly körút irányából, majd a sofőr elvesztette uralmát az autó felett. A versenyautó először átszakította a szalagkorlátot, ezzel elgázolva az éppen arra bicikliző kerékpárost, majd az egyik BMW beleszáguldott a RACE-001-es rendszámú Mercedesbe.
Az eljárás eddig ritka fordulatot vett, eddig ugyanis csekély számú letartóztatás volt halálos közúti baleset gondatlan okozása miatt. A törvényszék viszont úgy érezte, hogy nem tudja máshogy meggátolni, hogy a férfi ne üljön ismét volán mögé.
A férfiról azóta kiderült, hogy nem fogyasztott alkoholt, de már 13 büntetőpontja volt szabálysértések miatt, valamint pályaversenyeken is megfordult.
(Borítókép: Kaszás Tamás / Index)