Index Vakbarát Hírportál

Ilyen szerepben még nem láttuk Orbán Viktort

2023. július 26., szerda 07:11

„Viktor a TikTokon” – Orbán Viktor miniszterelnök új felületen válaszol olyan kérdésekre, amelyeknek nincs köze a politikához. Több magyar közéleti szereplő is rendszeres TikTok-használó, de a politikai imázs szempontjából bizonyos videók kockázatosak lehetnek.

Orbán Viktor TikTok-oldalán 2022 vége óta jelennek meg tartalmak, eddig zömében olyan videókkal találkozhattak az arra görgetők, amelyeket a miniszterelnök más közösségi felületeire is feltöltöttek.

A kormányfő hétfőn a Facebook-oldalán jelentette be, hogy „Viktor a TikTokon” néven már elérhető azon a felületen is. A miniszterelnök azóta megjelent videóiban olyan kérdésekre válaszol, amelyek a legkevésbé sem politikaiak.

Tuzson Bence, az államtitkárból lett igazságügyi miniszter az egyik legaktívabb magyar politikus a TikTokon. Közel 90 ezer követője van, 4,2 millió lájkot gyűjtött, legutóbb épp egy dinoszaurusz sétált mögötte a videóban, miközben a magyaroszauruszról beszélt. Tuzson Bence eddig nem politikai üzenőfalként használta a TikTokot, ismeretterjesztő jellegű tartalmai teljesen különböző témákat érintenek.

Szentkirályi Alexandra Tuzson Bencével ellentétben a munkájára fókuszál a TikTokon, videói rendszeresen bemutatják, hogy hol tett látogatást, illetve milyen programokon vett részt. A kormányszóvivő felületén találkozhatunk kifejezetten politikai tartalmakkal is, néha beszól az ellenzéknek, máskor Orbán Viktor miniszterelnök interjúiból posztol részleteket.

Szentkirályi Alexandrát 37 ezren követik, 903 ezer lájkja van, egyik legfrissebb videójában arra keresi a választ, hogy mennyire lehet komolyan venni Karácsony Gergely főpolgármestert.

Dömötör Csaba ötvözi a politikát a lazább tartalmakkal. A Miniszterelnöki Kabinetiroda parlamenti államtitkárának 12,5 ezer követős TikTokján interjúrészletek, ellenzékkritika és parlamenti viták mellett elfér egy Guns n’ Rosest gitározós videó is.

Dézsi Csaba András, Győr kormánypárti polgármestere 26 ezer követőnél jár. A városvezető a helyi ügyek mellett politikamentes videókkal jelentkezik, megmutatta már a papagájait és az edzését is.

Az ellenzék is próbálkozik

A Demokratikus Koalíciónak eddig 5,5 ezer követőt sikerült gyűjtenie a TikTokon, de nem napi rendszerességgel használják a fiókot. Legutóbb július elején tették közé Kálmán Olga parlamenti felszólalásának egyik részletét.

A DK elsősorban a politikusaik beszédeiből vág ki mondatokat, de előfordulnak mémvideók is náluk, például így reagáltak a forint gyengélkedésére:

A Momentum aktívabb TikTok-használó, van is 24 ezer követője, tartalmaik túlnyomó többsége politikusi megszólalásokból áll. A Jobbik – Konzervatívok is hasonló iránnyal használja a platformot. Kunhalmi Ágnesnek, az MSZP társelnökének fiókja elsősorban az interjúkról és felszólalásokról szól.

Toroczkai László, a Mi Hazánk Mozgalom elnöke sem hagyja ki a TikTok adta lehetőségeket, 61 ezer követő felé közelít. Jakab Pétert, a Jobbik korábbi elnökét, A Nép Pártján Mozgalom alapítóját már majdnem 85 ezren követik.

Karácsony Gergely TikTok-tábora 32,5 ezer főt számlál. A főpolgármesternél vegyesen vannak komoly és könnyed videók, például a Ferenc pápával történt találkozót a Star Wars-napi fénykardozás követte.

A politikai imázs szempontjából kockázatos lehet

Bene Mártont azért lepte meg Orbán Viktor bejelentése, mert már a 2022-es kampányban is működött az Orbán Viktor Hungary felhasználó, „ami az egyik legkövetettebb politikai fiók volt. Kérdéses, hogy valóban az övé volt-e, de az oldal minden szempontból úgy nézett ki, hogy igen. A miniszterelnök többi platformon látott tevékenysége köszönt vissza ott is”.

A Politikatudományi Intézet főmunkatársa lapunk kérdésére kifejtette: a TikTok a politikai kommunikáció területén feltörekvő platform. A Facebook hatékony és hasznos felület kampánycélokra, a társadalom széles rétege tájékozódik onnan, ráadásul a követők ismerősein keresztül el lehet érni azokat a választókat is, akik politikailag nem aktívak. Az elmúlt években viszont egyre többen fordulnak el a Facebooktól, különösen a fiatalok nyitnak a TikTok irányába.

A TikTokon ugyanakkor kihívás a politikai tartalmakkal történő érvényesülés. Jelentősen máshogy működik, mint a Facebook, az emberek nem annyira a saját ismerőseiket követik, és létesítenek kapcsolatokat, hanem egyéb tartalomközlők tevékenységeit nézik. A politikusok így az ismerősökön keresztül sokkal kevésbé tudják elérni a célcsoportokat, emellett nagyon erős az algoritmus szűrése is

– mutatott rá Bene Márton.

Az algoritmus pontos működéséről keveset lehet tudni, de az egyik leginkább személyre szabott rendszerről van szó, nagyrészt olyan tartalmakat jelenít meg a felhasználónak, amelyekkel szimpatizálhat. Ennek következtében nehezebb elérni azokat, akik nem érdeklődnek a politikai tartalmak iránt.

A kutató arra is felhívta a figyelmünket, hogy alapvetően a szórakozásról szól a platform, néhány kivétellel elsősorban vicces videók produkálnak nagy elérést, ez pedig

a politikai szereplőknél felveti a kérdést: alkalmazkodjanak-e a platform logikájához? Sikeres tartalmakat generálhatnak, de a politikai imázs szempontjából kockázatos lehet, ha valaki bohóckodik egy videóban. Több olyan eset volt, amikor egy-egy TikTok-videóról a média beszámolt, Jakab Péternek és Szentkirályi Alexandrának is voltak a politikai imázs szempontjából kockázatos tartalmai. Kényszerhelyzet az új utak keresése a politikusoknak, de a TikTok kevésbé kényelmes számukra, nem politikai felhasználásra találták ki.

Bene Márton a Facebook térvesztésével kapcsolatban leszögezte, napi szintű politikai tartalmakkal továbbra is ezen a platformon lehet elérni a társadalom többségét. A közösségi felületek erősorrendjének potenciális változásánál figyelembe kell venni azt is, hiába válik egyre népszerűbbé az Instagram vagy a TikTok, ha a politikusok ezeken keresztül kevésbé tudják elérni a választókat. „Ha a politikusok nem tudnak szólni a célcsoportjukhoz, az csökkenti a platformok politikai jelentőségét. Egyelőre nehéz látni, hogy ezeket a korlátokat az Instagramon vagy a TikTokon a felületek változása nélkül hogyan tudnák átlépni.”

(Borítókép: Orbán Viktor 2022. október 6-án. Fotó: Thierry Monasse / Contributor / Getty Images)

Rovatok