A MÁV–Volán-csoport augusztus elsejétől tíz vasútvonalon szünteti meg a vonatközlekedést, a döntést jármű- és személyzethiánnyal indokolják. A vonalakon pótlóbuszokkal lehet majd közlekedni. A döntést számtalan bírálat érte, a MÁV friss tájékoztatójában maga ismeri el, hogy a bezárt vonalakon késésekre kell számítani.
A MÁV arra kéri az utasokat, hogy a bezárt vasútvonalakon utazásuk előtt feltétlenül tájékozódjanak a járatok indulási idejéről és helyéről.
A közutak vonalvezetése miatt ugyanis az autóbuszos menetidők eltérhetnek a megszokottól, ez az indulási, érkezési idejüket is befolyásolja. Legtöbb esetben csak néhány perccel tér el a menetidő, de a komlói és a tiszaújvárosi vonal esetében 15-25 perccel hosszabb, míg az ipolytarnóci vonalon 10 perccel, az Abaújszántó–Hidasnémeti és Lakitelek–Kunszentmárton vonalszakaszon 5-5 perccel rövidebb utazási idővel kell számolni
– írja közleményében az állami vasutak, hozzátéve, hogy a rágyaloglási távolságok figyelembevételével azonban minden vonal esetében rövidebb lesz az eljutási lehetőség. „A menetrendek kialakításakor elsődleges volt a fővonali vasúti csatlakozások megtartása” – tették hozzá.
Tájékoztatásuk szerint a Volánbusz az augusztusi tapasztalatokat figyelembe veszi az iskolakezdésig, a még kedvezőbb buszmenetrendek kialakítása érdekében.
„A Volánbusz a tíz vonal kiszolgálásához a korszerű és környezetkímélő Credobus Econell 12 típusú, Mosonmagyaróváron és Győrben gyártott szóló autóbuszait állítja be” – írják. A MÁV szerint ezek a legújabb beszerzésű autóbuszok légkondicionáltak, elektronikus utastájékoztatási rendszerrel, fedélzeti kamerarendszerrel, kerekesszék és babakocsi elhelyezésére kialakított speciális férőhellyel és a felszállást segítő rámpával, valamint USB-csatlakozóval rendelkeznek.
Az autóbuszokon a vasúti díjszabás és kedvezményrendszer érvényes, vármegye- és országbérletekkel is igénybe vehetők. Fontos, hogy a buszokon nem válthatók meg a menetjegyek, azokra csak előzetesen megvásárolt vasúti jeggyel, bérlettel lehet felszállni
– tették hozzá.
Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár többször élesen bírálta a vasútvonalak bezárását. A szakember úgy véli, hogy a bezárt vonalakban sokkal több a perspektíva, miközben az állami vasutak még egy MÁV-os igazgató bérét sem tudja megtakarítani a döntéssel. Beszélt arról is, hogy szerinte a vasútvállalatnak jót tenne a piaci verseny.
Egész Európában átalakul a piac, jellemző, hogy az állami szereplők a pályát biztosítják és rögzítik a közszolgáltatás tarifaszintjét, menetrendjét, de ezután a szolgáltatást versenyben ítélik oda – mi eközben a vasúton még mindig be vagyunk ragadva az államszocializmus egy a MÁV, egy az ország modelljébe. A piacliberalizáció, a versenytársak megjelenése ugyanis igencsak jótékony hatással lehet a költségekre és a szolgáltatás színvonalára is
– fogalmazott a BKK volt korábbi vezérigazgatója.
A Magyar Közlekedési Klub is arra figyelmeztetett, hogy nem lesz kényelmesebb az út a pótlóbuszokkal, és késésekre kell majd számítani.
Kikerült a MÁV-csoport honlapjára a »közlekedési módváltásban« érintett vasútvonalak augusztus 1-től érvényes menetrendje. Világosan látszik belőle, hogy nem biztos a légkondi meg a kényelem, Lázár János azon ígérete is bukta, hogy gyorsan történik a szállítás. Tiszaújvárosba 17, Komlóra 24 perccel lesz lassabb az eljutás
– írta a döntés bejelentése után Magyar Közlekedési Klub. Úgy vélik, hogy ebben semmi újdonság nincs, mert a Bajnai-kormány 2009-ben már egyszer leállította a közlekedést Komlóra, és hasonló helyzet alakult ki.