Az Építési és Közlekedési Minisztérium vizsgálja az alkoholfogyasztással szembeni zéró toleranciát az autóvezetésben. Mit gondolnak erről az ellenzéki pártok? Megkérdeztük. Cikkünk végén szavazhat is.
A Lázár János által vezetett Építési és Közlekedési Minisztérium már vizsgálja azt, hogy valóban szükség van-e az alkohollal szembeni zéró toleranciára az autóvezetésben. A minisztériumtól a borászok régóta kérik a korlátozás feloldását – írtuk csütörtöki cikkünkben.
Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a csütörtöki Kormányinfón elárulta: a zéró tolerancia pártján áll, mert bizonytalan azzal kapcsolatban, hogy a magyar ember egy fél pohárnál meg tud-e állni.
A Demokratikus Koalíciótól azt a választ kaptuk, hogy
elképesztő felelőtlenség az Orbán-kormány részéről még csak felvetni is az alkoholfogyasztás engedélyezését az autóvezetés során. Amióta Gyurcsány Ferenc kormánya 2008-ban bevezette a zéró toleranciát, csaknem megfeleződött az ittas sofőrök okozta balesetek száma: míg 2008-ban még évi 2177 ittas vezető okozott balesetet, addig 2022-ben már csak 1192, ami sajnos még mindig nagyon magas szám.
A párt megjegyezte azt is: „Az Orbán-kormány alatt nőtt a személyi sérüléssel járó autóbalesetek száma, csak tavaly 3 százalékkal, vagyis továbbra is veszélyesek a magyar utak. Ezért sem szabad enyhíteni a zéró tolerancián, amely csak néhány fideszes borász érdekeit szolgálná. Ehelyett a vonatkozó jogszabályokat kell következetesen betartatni mindenkivel Magyarországon”.
A Momentum sem támogatja a zéró tolerancia lazítását:
Látni arra példát a világban, hogy van működő toleranciahatár, de ennek a bevezetése itthon egyáltalán nem időszerű.
A párt lapunknak küldött válaszában arra emlékeztetett, „romló statisztikák vannak az egész országban, a súlyos sérüléssel vagy halállal járó közúti események okozói javarészt a járművezetők. Továbbá a vasúti átjárókban is megnőtt az ütközések száma, az pedig gyakorlatilag kivétel nélkül sofőri felelősség”.
A Jobbik – Konzervatívok álláspontja szerint a zéró tolerancia felülvizsgálatának kérdése megérett a társadalmi vitára. Az ellenzéki párt helyesnek tartja, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium vizsgálja az ittas vezetéssel kapcsolatos szabályozási gyakorlatokat. Megemlítették, hogy Nyugat-Európában, valamint Lengyelországban és Horvátországban is enyhébb a szabályozás a magyarnál.
Egy ilyen össztársadalmat érintő kérdésről azonban semmiképpen sem szabad csupán minisztériumi irodákban lefolytatni a vitát. Jócskán vannak a lazítás mellett szóló érvek, például a magyar borkultúra védelme, és természetesen találunk ellenérveket is
– hangsúlyozta a Jobbik, hozzátéve: nem egy pohár bor, hanem a felelőtlenség okozza a baleseteket.
A zéró tolerancia felülvizsgálatát az alábbi pontok mentén képzelik el, amelynek a gerincét a horvátországi szabályozás adja:
A Mi Hazánk Mozgalom nem támogatja a zéró tolerancia esetleges enyhítését.
Szerintünk inkább szigorítani kellene a büntetési tételeket, hiszen jelenleg is nagyon sokan vezetnek ittasan vagy drogok hatása alatt
– tette hozzá a párt.
„Újabb halálos baleset történt Budapesten. Ezúttal egy motoros vesztette életét, az érintett autós elmenekült, majd önként adta fel magát a rendőrségen. A teszt szerint ittas volt. Részvétem az áldozat családjának” – írta pénteki Facebook-posztjában Karácsony Gergely.
A főpolgármester hangsúlyozta:
A sofőr ivott, mielőtt a volán mögé ült volna. Bízom benne, hogy a zéró tolerancia felülvizsgálata hírlapi kacsa marad. Égető szükség van a KRESZ módosítására, azonban egyáltalán nem mindegy, hogy milyen tartalommal. Ezért egyeztetést kezdeményezek a területért felelős minisztériummal a tervezett KRESZ-módosítás tartalmáról. Ahhoz, hogy nullára csökkentsük a halálos balesetek számát, nem a szabályok lazítására, hanem helyenként azok szigorítására és legfőképpen a betartatására van szükség.
A Párbeszéd – Zöldektől azt a választ kaptuk, hogy nem támogatják a zéró tolerancia elvének felülvizsgálatát. Cikkünk megjelenéséig az LMP és az MSZP nem válaszolt.
(Borítókép: autósok Budapesten. Fotó: Papajcsik Péter / Index)