Index Vakbarát Hírportál

Kiderült, mekkora kárt okozott a Booking-botrány

2023. augusztus 8., kedd 19:34

A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) augusztus 4-én indított kérdőívére eddig érkezett csaknem 6 ezer válasz alapján minden második szolgáltatót érint a Booking.com késedelmes fizetési botránya.

Minden második szállásadó problémát tapasztal az oldal működésében már több mint egy hónapja, és az érintettek 80 százalékának a mai napig nem utalta át a globális szálláshely-közvetítő oldal a szállásdíjakat.

A válaszadók 34 százaléka jelezte azt, hogy a rendszer szerint még nekik van tartozásuk az oldal felé.

A helyzet kritikus

– írja közleményében az MTÜ.

„Felháborító és elfogadhatatlan, hogy egy olyan ágazatban, amelyben az értékesítés mára nagyrészt az online térben zajlik, az egyik meghatározó multinacionális szereplője épp a kisvállalkozókkal szemben próbálja érvényesíteni erőfölényét, és ezzel családok ezreinek megélhetését veszélyezteti. Ráadásul teszi ezt éppen a főszezonban” – jelentette ki Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség igazgatóságának elnöke.

Hozzátette, hogy az MTÜ egyeztetést kezdeményez a témában az érintett hatóságokkal, a bajba jutott vállalkozások számára pedig jogsegélyszolgálatot indít.

A Booking.com egyébként július végén reagált lapunknak a foglalási botránnyal kapcsolatos megkeresésünkre. Ekkor azt írták, a kifizetések megtörténtek, és hamarosan mindenki megkapja a pénzét.

Elkeserítő eredmények

Az MTÜ által indított felmérésben eddig 2290 vállalkozás nyilatkozott úgy, hogy tartozik neki a szállásközvetítő cég.

Mindössze 5 százalék válaszolta azt, hogy ez az összeg 100 ezer forint alatti, 30 százaléknak 100–500 ezer forint közötti összeggel tartozik, 28 százaléknak 500 ezer és 1 millió forint közötti összeggel, 26 százaléknak viszont 1 millió feletti összeget nem utalt még el az online platform.

A felmérésben részt vevők harmadánál a rendszer nem a késedelmes fizetést jelzi, hanem tartozást az oldal felé. Mindössze 15 százalék volt annyira szerencsés, hogy jelentős csúszással ugyan, de megkapta a szállásdíjat – olvasható az MTÜ közleményében.

A kérdőívet kitöltők közel fele arra is panaszkodott, hogy

a kifizetési határidő folyamatosan változik a felületen.

A válaszolók negyede nem kapott semmilyen tájékoztatást, és a Booking ügyfélszolgálata egyáltalán nem tudott segíteni.

A szolgáltatók válaszait még 2023. augusztus 11-ig várja az ügynökség.

Rovatok