A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) szerdán közölte, széles körű szakmai egyeztetést kezdeményezett az országban működő élelmiszer-kiskereskedelmi szereplőkkel. Ennek célja az volt, hogy a jelentős gazdasági haszonnal kecsegtető olcsó import ellenére se csökkenjen a magyar termékek aránya a hazai üzletláncok kínálatában.
A hazai termékek szerepéről és élelmiszer-kiskereskedelmen belül elfoglalt helyéről egyeztetett a hazai üzletláncok képviselőivel kedden a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK).
A keddi találkozón többek közt a Felelős Élelmiszergyártók Szövetsége (FÉSZ), az Agrárminisztérium (AM), a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), valamint az Országos Kereskedelmi Szövetség és a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség is részt vett.
A megbeszélés résztvevői egyetértettek abban, hogy a kereskedők az élelmiszer-árstop időszaka alatt – megértve annak szociális intézkedés jellegét – jelentős árengedményt közvetítettek a magyar vásárlók felé. Ugyanakkor – mint azt a termelőket, élelmiszer-előállítókat, kereskedőket képviselő szervezetek korábban is jelezték –
az árstop a kiskereskedelemben kedvezőtlen folyamatokat indított el, illetve erősített fel az élelmiszerláncban.
Győrffy Balázs, a NAK elnöke a közlemény szerint arra hívta fel a jelenlévő üzletláncok (Metro, Tesco, Auchan, Spar, Lidl, Aldi, Penny, COOP, Reál) képviselőinek figyelmét, hogy bár az élelmiszer-infláció visszaszorítása érdekében hozott kormányzati intézkedések kapcsán ismét előtérbe kerültek a rövid távú gazdasági előnnyel kecsegtető olcsó import áruk. A hazai vállalkozások működésének fenntartása érdekében továbbra is kiemelten fontos a hazai termékek arányának fenntartása és növelése a kiskereskedelemben.
A magyar élelmiszer-gazdaság nevében arra kérjük a kiskereskedelmi láncokat, hogy lehetőségeik szerint maximálisan segítsék a magyar élelmiszerek forgalmának, a magyar termékek polci arányának növekedését
– mutatott rá a NAK elnöke.
Éder Tamás, a FÉSZ elnöke emlékeztetett arra, hogy Magyarország uniós csatlakozását követően folyamatosan csökkent a magyar termékek aránya a kiskereskedelmi láncok kínálatában. Az élelmiszer-kiskereskedelmi forgalom növekedésétől másfél évtizeden keresztül érdemben elmaradt a magyar élelmiszeripari szereplők belföldi értékesítésének növekedése.
Bár 2018-tól kezdődően erősödött a hazai termékek aránya a forgalomban, idén azonban ismét romlik a helyzet.
Mindez a magyar élelmiszeripar idei teljesítményében is megmutatkozik, az első negyedévben tapasztalt 13 százalékos visszaesést követően áprilisban 20 százalékkal, májusban pedig 17 százalékkal csökkent az ágazat kibocsátása.
A hazai termelés fenntartása érdekében az elmúlt években több üzletlánc tett vállalást a magyar termékek arányának növelésére, akár egy-egy termékkategórián belül is, amit a hazai élelmiszeripar szereplői nagyra értékeltek. A kamara reményei szerint a hazai kiskereskedők a jövőben is partnerek lesznek a magyar termékek piacra juttatásában, az élelmiszeripari termelés fenntartásának támogatásában.
A résztvevők egyetértettek abban, hogy a hazai termelésnek és feldolgozóiparnak rövid távon javítania kell a hatékonyságán, mert csak úgy maradhat hosszú távon meghatározó szereplője a hazai élelmiszer-ellátási láncnak
– hangsúlyozta közleményében a NAK.