Csak akkora forgalom terhelje a belvárost, amelyet az ottani úthálózat biztonságosan és kiszámíthatóan le is tud vezetni, ezt a célt a fizetős M0-s terve súlyosan hátráltatja, az ingyenes viszont szolgálná – írta legfrissebb bejegyzésében Karácsony Gergely Budapest főpolgármestere. Jövőre az M0-s autóút mellett az M44-es, az M30-as és az M76-os autóút bizonyos szakaszai is fizetőssé válhatnak egy pénteken megjelent új jogszabálytervezet értelmében.
„Hogy is mondják ezt fideszül? A-u-tós-ül-dö-zés!” – ezzel a megjegyzéssel kezdte Facebook-bejegyzését Karácsony Gergely főpolgármester. Majd úgy folytatta, „ha azonban az ostoba papagájszlogeneken túl Budapest jövőjét tartjuk fontosnak, akkor a kormány tervét az M0-s teljes szakaszának fizetőssé tételéről aligha nevezhetjük másnak, mint károkozásnak”.
Az autósok megsarcolása mellett ismét Budapestnek, a budapestieknek okoznak kárt. Az M0-st nem fizetőssé, hanem ingyenessé kell tenni, ezt kezdeményeztük többször már a kormánynál. És megtesszük újra, érvekkel, tényekkel, adatokkal, hátha akad még ott valaki, akinek ez többet számít, mint az ostoba szlogenek…
– fogalmazott Budapest első embere.
Karácsony Gergely ezt követően feltesz egy kérdést: És hogy mi köze az M0-snak a budapesti dugókhoz? Ezt úgy válaszolja meg, hogy szerinte a budapesti torlódások elsődleges okai a város határain kívül keletkeznek: naponta több mint 300 ezer autó jön Budapestre az agglomerációból, sok autó a fizetős M0-s szakaszt is a városon keresztül kerüli el.
„Nem nehéz belátni: ha a városban ingyen lehet közlekedni, azt elkerülni azonban csak pénzért, akkor több autó megy keresztül a városon. Márpedig a budapesti belváros úthálózata ezt a terhelést egész egyszerűen nem bírja el. Ha a problémák jó része a városhatáron kívül keletkezik, a kezelésüket is ott kell elkezdeni” – összegezte, majd kiemelte:
A cél, hogy csak akkora forgalom terhelje a belvárost, amelyet az ottani úthálózat biztonságosan és kiszámíthatóan le is tud vezetni. Ezt a célt a fizetős M0-s terve súlyosan hátráltatja, az ingyenes M0-s viszont szolgálná.
„Ha egységsugarú fideszes lennék, úgy mondanám, fejezze be a kormány az autósüldözést. De engem Budapest jövője, a város élhetősége érdekel, ezért újra nekifutunk az észérveknek az ingyenes M0-sról a kormány felé, a többi rajtuk múlik” – zárta értékelését.
Ahogy arról az Index korábban beszámolt, jövőre az M0-s autóút mellett az M44-es, az M30-as és az M76-os autóút bizonyos szakaszai is fizetőssé válhatnak a legújabb, pénteken megjelent jogszabálytervezet szerint. Így gyakorlatilag a teljes M0-s körgyűrű fizetőssé válhat január 1-jétől. A Magyar Közút felmérése szerint tavaly csaknem 76 ezren használták ezt a körgyűrűt naponta.
SŐT, VAN OLYAN ÚTSZAKASZ, AHOL EZ A SZÁM A NAPI 100 EZRET IS MEGHALADTA. 2019-BEN EZ A SZÁM MÉG CSAK ALIG volt több mint 60 EZeR.
„Az, hogy az M0-snak bizonyos szakaszai fizetőssé váltak korábban, az sem volt támogatott az Autóklub részéről, hiszen azt szeretnénk, hogy az elkerülő utat vegyék inkább az autósok igénybe, márpedig ez egy ellentétes érdekeltséget teremt” – nyilatkozta az ATV Híradó stábjának Kovács Kázmér, a Magyar Autóklub elnöke.
Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének ügyvezető főtitkára ehhez azt is hozzátette, hogy napjainkban „ezekkel az árakkal nincs lehetőség nagyon elkerülni, hogy ne legyen nagy áremelés. Ez egyszerű matematika, aki nem érvényesíti a költségeit, az egy idő után tönkremegy. Nem hiszem, hogy ez bárkinek is a célja lenne, és a vállalkozások mint közteherviselők az adórendszerben jelentős szerepet játszanak”.