A vonal teljes akadálymentesítésre a fővárosi Fidesz már 2022-ben javaslatot tett, de a baloldali többség leszavazta. Most az érdekelt MSZP-s polgármester tette szóvá a hiányosságot. A BKV korlátozott költségkeretről beszél, de közben keresik a megoldást.
Nem a Facebookon kell „arcoskodni” meg hőbörögni, hogy a BKV már megint nem jól végezte el a munkáját, hanem amikor terítékre kerül a hűvösvölgyi villamospálya rekonstrukciójának kérdése, akkor és ott kell ütni az asztalt – ezekkel a szavakkal reagált Wintermantel Zsolt fideszes fővárosi frakcióvezető a II. kerület polgármesterének, Őrsi Gergelynek minapi posztjára, amiben a kerület vezetője, a Budagyöngye megálló akadálymentesítésének elmaradásáról azt írta:
Elvárom, hogy mire újraindul a villamosforgalom, addigra akadálymentesítse a most padkával ellátott megállót a Főváros, a BKK vagy az alvállalkozó.
Az ügy előzménye 2022 februárjára nyúlik vissza, amikor a Fővárosi Közgyűlésben a Fidesz-KDNP-frakció egy módosító keretében azt javasolta, hogy a beruházás keretében a teljes vonalon végezzék el az akadálymentesítést.
Azt javaslom, hogy az 56-os villamos felújításánál pedig deklarálja a főváros, hogy hogy a műszakilag legjobb és legkidolgozottabb megoldást akarja megvalósítani, nem ezt a sufnituningot, csak azért, hogy éppen le tudjuk hívni a CAF-villamosos támogatást...
– húzta alá Wintermantel Zsolt.
A városvezetői többség akkor ezt a határozati javaslat módosítást (Őrsi Gergely igen szavazata mellett) elutasította. Tény, a BKV csak annyit vállalt, hogy az átépítés során a Kelemen László utca, a Zuhatag sor, valamint a Heinrich István utca megállóhelyeket akadálymentesítik. A Fidesz felvetése azonban teljesen észszerű volt, hiszen ha már a megállókat át kell ahhoz építeni, hogy babakocsival és kerekesszékkel is fel tudjanak az alacsonypadlós CAF-villamosokra gurulni az utasok, akkor érdemes azokat könnyen megközelíthetővé is tenni számukra.
Jelen állapot szerint úgy látszik, hogy iskolakezdésre valóban elkészül a Széll Kálmán tér és Hűvösvölgy közötti villamosvonal teljes pályarekonstrukciója. Szerdán a reggeli órákban a BKV mérnökei már az új CAF-villamos próbajáratával érkeztek meg a kifogásolt Budagyöngye megállóba, hogy ott mérőszalagokkal ellenőrizzék a terepviszonyokat.
Nyugodtan szavazhatnak az akadálymentesítésről, az a megálló adottságait nem változtatja meg.
Ezt mondta a helyszínen az Indexnek név nélkül nyilatkozó egyik szakember aki arról beszélt, hogy a Hűvösvölgy felé vezető irány budagyöngyei megállójának olyan szerencsétlen a fekvése, hogy a terep oldalirányú lejtése miatt a megálló jelenlegi helyén nincs lehetőség rámpa beépítésére. De ha lenne, az sem lenne jó ötlet, mert a rámpa már azon a fővárosi területen lenne, ahol a Vilati-Sbh Kft. által üzemeltetett közúti jelzőlámpa oszlopa, illetve elosztóaknája is található. Ha oda megépítenék, akkor a rámpa egyenesen a villanyvezetékek aknájába vezetné a csapadékvizet. Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke szerint nagyon úgy fest, a szegély előtti rész nem – de lehet, hogy maga a megálló sem – volt a tervezési terület része. Ezért most a kapkodás.
Ha rendesen ki lett volna adva tervezésre, akkor lett volna idő a megoldás megtalálására. Ezen a helyszínen például elegendő lehet néhány méterrel hátrébb helyezni magát a megállót, és akkor van hely a szabványos rámpának. Mindig van megoldás, persze lehet, hogy macerás vagy sokba kerül, de ha valaki az előkészítésen spórol, akkor így jár.
A BKV kérdéseinkre adott hivatalos válaszában azt közölte, a rendelkezésre álló költségek korlátozott volta miatt kizárólag arra kaptak felhatalmazást, hogy teremtsék meg a legszükségesebb közlekedési feltételeket ahhoz, hogy a hűvösvölgyi vonalon is közlekedhessenek a CAF-villamosok.
Így a megállók akadálymentesítése nem volt része a felújításnak.
Három olyan megállópárnál, ahol a CAF-jármű fizikailag nem fért el, a megállóhelyek teljes átépítésére volt szükség, ezért ott – az előírások szerint – megtörtént az akadálymentesítés is.
Azt is hozzátették, hogy a Budagyöngye peronnál a töredezett felületeket és szegélyeket kijavították, a megálló geometriája nem módosult, pontosan olyan kialakítású maradt, mint a vágányzár előtt volt. Ma egy CAF-villamos, azaz „műszaki próbajárat” a teljes vonalon méréseket végzett, ez látható a fenti fotón is.
A vonal teljes rekonstrukciójának költsége egyébként 5,6 milliárd forint. Ez tartalmazza az áramellátást biztosító gépházak korszerűsítését és az építés- illetve autóbuszpótlás forgalomtechnikai költségeit is. A beruházást a BKV fővárosi önkormányzati forrásból finanszírozza.