Széchenyi István születésnapján az építési és közlekedési miniszter a magyar közlekedésügyet példamutatóan szolgáló szakembereket jutalmazott. Mint mondta: akkor lesz ismét erős és befolyásos Magyarország, ha lesz 21. századi közlekedése.
Közlekedési beruházások nélkül nincs gazdasági erő, nincs erős és befolyásos Magyarország – mondta Budapesten, a közlekedési elismerések ünnepélyes átadásán Lázár János. Az építési és közlekedési miniszter kiemelte, hogy a magyar közlekedésügyet példamutatóan szolgáló szakemberek elismerését a tárca nem véletlenül időzítette Széchenyi István születésnapjára.
A miniszter szerint a közlekedés annak idején is fontos politikai-gazdasági kérdés volt, a vasút és a hajó ekkor lett a haladás szimbóluma, a fejlettség mutatója, a legfontosabb hatalmi tényezők egyike.
A század második felében Baross Gábornak és a közlekedés további fejlesztésének jutott jelentős szerep a gazdasági fellendülésben, amelynek köszönhetően az ország az Osztrák–Magyar Monarchia részeként nagyhatalmi státuszhoz jutott. A Magyar Államvasutak (MÁV) Európa egyik legkorszerűbb és legerősebb közlekedési vállalata, a magyar gazdaság egyik tartópillére, az innováció jelképe volt ekkor.
A vasúti közlekedés polgári fejlődést és felzárkózást eredményezett, döntő szerepet játszott az első világháborúban, és nem véletlen az sem, hogy a trianoni békediktátum tudatosan elszakította a fontos vasúti központokat Magyarországtól
– fogalmazott a tárcavezető.
Lázár János szerint akkor lesz ismét erős és befolyásos Magyarország, ha lesz korszerű, 21. századi közlekedés. Hozzátette ugyanakkor, hogy a legnagyobb erőforrás nem a jármű, az infrastruktúra, a költségvetés, hanem a MÁV–Volán-csoport 57 ezer munkavállalója. Az ő teljesítményüket akkor is el kell ismerni, ha a közlekedési rendszer finanszírozását és az infrastruktúra minőségét lehet és kell is kritikával illetni.
Ők azok, akiknek a munkájára lehet korszerű közlekedést alapozni, és ők azok, akik nap mint nap biztosítják a közösségi közlekedés működését
- indokolta a szakemberek megbecsülését a tárcavezető. A rendezvényen Közlekedésért érdemérmet kapott Czipár Zoltán, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. üzemeltetési igazgatója, Nagy Lajos, a MÁV BLI MMEO (Beruházási Lebonyolító Igazgatóság Mérnöki és Műszaki Ellenőrzési Osztály) irodavezetője, Tóth János, az EPTS (European Platform of Transport Sciences) igazgatótanácsának elnöke, a BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszékének vezetője.
Magyar Polgári Repülésért érdemérmet kapott a HungaroControl Zrt. szakembere, Kurucz Mihály István repülésbiztonsági és minőségirányítási igazgató. A Baross Gábor-díjat Csiba József, a BME ITS Nonprofit Zrt. megfelelőségértékelési üzletágának vezetője kapta. Az elismeréssel idén először pénzjutalmat is adtak, amelynek összege az előző évi bruttó átlagkereset tizenkétszerese, vagyis 6 189 192 forint – közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium.
Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkár az Index Konkrétan Rónai Egonnal című műsorában elmondta, hogy felelősséghárítás és másokra mutogatás helyett érdemes lenne inkább a közlekedéspolitika alapvető problémáival szembesülni, és elkezdeni megoldani azokat.
Az egykori államtitkár reagált azokra a hírekre is, amelyek szerint Lázár János szeptember elején több vezetőt is felmentett a MÁV élén. Vitézy Dávid szerint egy paranoiás felelőskeresés zajlik az állami vasúttársaságnál, amiért a nyilvánosság is tudomást szerez a MÁV működési zavarairól, miközben arról, hogy mekkora késések tapasztalhatók a közlekedésben, bárki szabadon értesülhet az információs weboldalról.