A Magyar Suzuki „Együtt az utakon – Adj utat, ments életet!” kampányában a mentőszolgálat, katasztrófavédelem és rendőrség közreműködésével a segítségnyújtók közlekedési támogatására szeretné felhívni a figyelmet.
Az autósok többsége hetente legalább egyszer találkozik szirénázó járművel. Több mint felük gondolja úgy, hogy a közlekedők megfelelően reagálnak az ilyen helyzetekben – derül ki a Magyar Suzuki megbízásából az Ipsos által készített reprezentatív kutatásból.
Az autósok 80 százaléka saját bevallása szerint nem stresszel, mert pontosan tudja, mit kell ilyenkor tenni, azonban a szakemberek és a segítségnyújtók tapasztalata szerint
tíz autósból pusztán három reagál ezekben a helyzetekben megfelelően,
a többiek rossz döntést hoznak, vagy megkésett reakciójukkal akadályozzák a szirénázó járművek haladását, pedig sok esetben akár fél percen is múlhat egy ember élete.
Kritikus állapotú beteghez történő riasztás esetén akár fél percen is múlhat egy emberélet. Ha helyenként néhány másodpercről van is csak szó, az időveszteség összességében akár több perc is lehet sokszori megállás esetén. A legnagyobb segítség, ha folyamatosan tudunk haladni
– mondta Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat kommunikációs vezetője.
Az autósok 98 százaléka biztonságos sofőrnek tartja magát, mégis tízből nyolcan egyszerre több mindenre figyelnek, ami eleve megakadályozza, hogy időben reagáljanak a segítségnyújtókra.
Átlag 4,6 másodpercre esünk ki a vezetésből, amikor rápillantunk a telefonunkra, ilyenkor városi forgalmi viszonyok között 55-60 métert vakon vezetünk
– mondta Csörgő László, a Driving Camp vezető trénere.
Az autósoknak és a közlekedés többi résztvevőjének is kötelessége, hogy segítse a megkülönböztető jelzést használó járműveket. A segítők viszont gyakran tapasztalják, hogy a gyalogosok, rolleresek és kerékpárosok fülhallgatóval közlekednek.
Ez azért kritikus, mert így nem észlelik a hanghatással járó közúti szituációkat, így reagálni sem tudnak rájuk.
Ezzel azonban nemcsak önmagukat, hanem másokat is veszélyeztetnek.
A Magyar Suzuki azért indította el tavaly az „Együtt az utakon” közlekedésbiztonsági kampányát, mert úgy ítélte meg, számos olyan helyzet van az utakon, amelyekben össztársadalmi változásra van szükség. Ennek mentén minden évben más területre fókuszál a kampány, idén a segítők segítésére.
Arra szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy az előzékenység nemcsak fontos, hanem kötelező azokkal szemben, akik a segítségnyújtásra tették fel az életüket
– mondta Bonnár-Csonka Zsuzsanna, a Magyar Suzuki Zrt. kommunikációs vezetője.
Mire figyeljünk?