„Annak érdekében, hogy utazását Bécstől biztosan az eredeti Railjettel tudja folytatni, javasoljuk, hogy a Bécsbe történő eljutáshoz – az eredetileg tervezett utazásához képest – az 1 órával korábban induló, nemzetközi vonatot válassza” – közölte friss közleményében a MÁV.
A MÁV közleménye szerint nem az összes Railjet-járatra vonatkozik az osztrák döntés, amelynek értelmében a MÁV szerelvényei – a győri fővonalon végzett felújítás okozta sorozatos késések miatt – csak Bécsig közlekednek. A döntéssel a magyar vonatokat lényegében levágták erről a nyugat-európai hálózatról.
A MÁV az új közleményben kiemelte, hogy Magyarország felé valamennyi Railjet továbbra is a teljes útvonalán közlekedik.
„A korábbi vonattal utazók számára díjmentes helyfoglalást és kerékpárhelyjegyet (férőhelytől függően) biztosítunk. Ha utasunk valamely rövidebb útvonalon közlekedő Railjetre rendelkezik helybiztosítással, és aznapi vonattal szeretne elutazni az osztrák fővárosig, akkor Bécsig az új helyjegyet díjfizetés nélkül állítja ki a MÁV-START. Ha az utasunknak nincs helyjegye az eredeti vonatra, viszont az azt megelőzőre szeretne helyfoglalást, akkor a helybiztosítás díját meg kell fizetnie” – írja a MÁV, hozzátéve, hogy a bécsi főpályaudvaron (Wien Hbf) a vasúttársaság utastájékoztatási munkatársai segítik az utasokat az eligazodásban és az átszálláskor is.
A Közlekedő Tömeg Egyesület alelnöke, Spohn Márton úgy látja, hogy a hivatalos osztrák indoklás ellenére nem csak a menetidővel lehet probléma, mert a MÁV szinte egyik napról a másikra megkezdett pályafelújítása Biatorbágynál a vonatkozó uniós szabályozásnak gyakorlatilag minden pontjába beleütközik.
Spohn szerint az uniós vasúti piacot szabályozó, az európai vasúttársaságok viszonyrendszerét meghatározó uniós irányelv értelmében a hét napnál hosszabb, a forgalom több mint 30 százalékát érintő pályakarbantartásokat két évre előre be kell jelenteni, és egyeztetni kell a várható korlátozásról az érintett pálya használóival, az utasokon kívül a többi vasúttársasággal és a fuvarozókkal is.
A MÁV-START Zrt. 53 árufuvarozó céggel áll szerződéses kapcsolatban, így a cseh és az osztrák vasúttársaságok is elvárhatták volna az időben történő egyeztetést.
A MÁV AZONBAN MÉG KÉT HÓNAPPAL KORÁBBAN SEM HIRDETTE KI EZT A TERVÉT, ÉS KÉSZ HELYZET ELÉ ÁLLÍTOTTA ŐKET.
Spoth Márton elmondta, hogy a szabály alól egy szükséghelyzet felmentést ad, de a MÁV évek óta tudott a problémáról, így a felújítást előre ütemezni lehetett volna.