A járművezetők hiánya lépéskényszerbe hozza a fővárosi közösségi közlekedés szolgáltatóit is. A távol-keleti buszvezetők akár már jövő hónaptól munkába állhatnak, de alkalmazásuk több kérdést is felvet.
Könnyen előfordulhat, hogy nemsokára indonéz és Fülöp-szigeteki buszsofőrök is feltűnnek majd a BKK szerződött szolgáltatójának, az ArrivaBus Kft.-nek a budapesti járatain. Ez a cég nyújtja a fővárosi közösségi közlekedés buszos szolgáltatásának egyharmadát, mintegy 450 buszvezetőt alkalmazva.
A Népszava értesülése szerint a külföldi járművezetőket egy munkaerő-kölcsönző cég alkalmazná, lakhatásukról és étkeztetésükről is a közvetítőcég gondoskodna. A lap arról ír, hogy
A BKV múlt heti igazgatósági ülésén elhangzott, már folyik a munkavállalók képzése, de az Arriva angolul beszélő diszpécsereket is felvenne.
Az ArrivaBus 150 új buszt állított forgalomba idén, csakhogy a sofőrhiány a Volánbusz és a BKV mellett őket is elérte.
Nemes Gábor, a BKV igazgatósági tagja jelezte, hogy a témával kapcsolatban több kérdés is felvetődött, például az, hogy
Az egykori szakszervezeti vezető szerint elsősorban a hazai munkaerőpiacról kellene buszsofőröket toborozni, mert ők jelentik a hosszú távú megoldást, a külföldi munkavállalók legfeljebb 2+1 évig maradnak. Arra is felhívta a figyelmet, hogy a külföldiek alkalmazása nem olcsóbb megoldás, hiszen ezeknek a munkavállalóknak a lakhatását, az utazását és az étkezését is fizetni kell.
Az ArrivaBusnál jelenleg is dolgoznak külföldi munkavállalók, a buszvezetők körülbelül 5 százalékát ők teszik ki. A cég azt közölte, hogy
miután a magyar kormány hiányszakmának minősítette a járművezetői szakmát, lehetőséget adott arra, hogy az ArrivaBus megvizsgálja a harmadik országbeli munkavállalók munkába állításának lehetőségét, és előkészítse ezt.
Az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke, Naszályi Gábor az ügyben azt emelte ki, hogy a buszvezetők átlagos bruttó keresete a céges reklám szerint 730 ezer forint, ám ennyi csak a különféle pótlékok és túlmunka révén jön össze. Ha a járművezetői munkát rendesen megfizetnék, lenne magyar sofőr is. A rengeteg túlórát azonban egyre kevesebben vállalják, és inkább elmennek. Ez viszont ördögi körként még több túlmunkát jelent a maradóknak.
Az olcsóbb ázsiai munkaerő tömeges megjelenése összességében nagyon nehéz helyzetbe hozhatja a kormány által folyamatosan gyengített szakszervezeteket a bértárgyalásokon.