A Kúria is helybenhagyta a Fővárosi Kormányhivatal döntését, így a Ryanair ír légitársaságnak meg kell fizetnie a fogyasztóvédelmi jogsértés miatt kiszabott 200 millió forintos bírságot – tájékoztatta a Budapest Főváros Kormányhivatala pénteken az MTI-t.
A kormányhivatal 2020 áprilisában indított fogyasztóvédelmi hatósági eljárása megállapította, hogy a Ryanair DAC légitársaság a 2020. február 18-i Budapest–Gran Canaria járat késésekor elmulasztotta az ellátási és tájékoztatási kötelezettségét, valamint tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot valósított meg.
A légitársaság a döntéssel szemben keresetet nyújtott be, melyet a bíróság áprilisban másodfokon is visszautasított.
Az említett napon a gép hat órán át vesztegelt a kifutón. Reggel fél hétkor kellett volna felszállnia a kanári-szigeteki Gran Canariára a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről Budapestről, de végül csak 12 után indultak útnak. Addig az utasok nem szállhattak le, és vizet is csak pénzért vehettek a gépen. A Ryanair korábban üzemanyag-feltöltési okokkal magyarázta a történteket.
Az esetet követően Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és György István területi közigazgatásért felelős államtitkár fogyasztóvédelmi vizsgálatra utasította Budapest Főváros Kormányhivatalát annak tisztázása érdekében, hogy az eset kezelése alatt a Ryanair eleget tett-e jogszabályi kötelezettségeinek.
„A kormányhivatal feladata az, hogy mint fogyasztóvédelmi hatóság megvédje az utasokat, akikkel szemben tisztességtelen módon járt el a légitársaság” – írta közleményében a kormányhivatal.
A kormány extraprofitadóról szóló 2022-es rendelete kimondta, hogy a repülőjegyekre 3900, valamint 9750 forint különadót vetnek ki. A rendelet tükrében ugyanis a Ryanair úgy döntött, az utasokkal fizetteti ki a kormány által kivetett különadót. Ezzel kisebb háborút robbant ki az ír légitársaság és a kormány között.
Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter úgy fogalmazott, elfogadhatatlannak tartja és a leghatározottabban elutasítja, hogy a Ryanair a légitársaságokra kivetett extraprofit-különadóját áthárítja az utazókra.
A Ryanair ellen tavaly júniusban indult fogyasztóvédelmi vizsgálat a budapesti kormányhivatal kezdeményezésére. A Fővárosi Törvényszék azonban semmissé nyilvánította azt a 736 ezer eurós (mintegy 300 millió forintos) büntetést, amelyet a légitársaság kapott.
Ezért aztán a kormányhivatal idén júniusban kérte az ügy felülvizsgálatát. Mint írták, szerintük a légitársaság tisztességtelenül járt el, amikor az utasaira terhelte az extraprofit-különadót, ezért jogos a kiszabott bírságot továbbra is jogosnak tartják.