A BKK egykori vezérigazgatója aggódik, hogy a Lázár János építési miniszter által jegyzett, csütörtök este újból benyújtott, állami beruházásokról szóló törvényjavaslat centralizálná az önkormányzati fejlesztéseket, így a nagyvárosokat érintő projektek állami beruházássá válhatnak.
Érdemi és indokolatlan centralizációt tartalmaz Lázár János állami beruházásokról szóló törvényjavaslata – írja Vitézy Dávid, a BKK egykori vezérigazgatója a Telexen publikált cikkében.
Kifejtette, hogy a Lázár János építési miniszter által jegyzett, csütörtök este újból benyújtott, állami beruházásokról szóló törvényjavaslat hatására minden olyan korábbi önkormányzati fejlesztés, amelyhez jelentős állami vagy európai uniós forrást vesznek igénybe, a jogszabálytervezet alapján a továbbiakban állami beruházássá válna. Vitézy a törvényjavaslatnak arra a részére alapozza megállapítását, miszerint:
mostantól állami építési beruházásnak minősül minden olyan beruházás, amelynek az előkészítése és/vagy megvalósítása legalább ötven százalékban központi költségvetési (azaz hazai állami költségvetési) vagy európai uniós forrásból történik
– idézi.
Arról is írt, hogy szerinte azért hallgat a főváros vezetése a törvényjavaslatról, mert vagy nem olvasta azt, vagy kedvező háttéralkukra várnak. Aggodalmát fejezte ki a nagyvárosokat érintő projektek állami beruházássá válása miatt, amelyeket uniós forrásokból terveznek.
E jogszabálytervezet logikája alapján állami építési beruházások lettek volna Szeged, Debrecen vagy Miskolc villamosfejlesztései vagy akár Budapesten az M3-as metró felújítása is, mert nem a mindenkori főpolgármester és a BKK/BKV kizárólagos hatáskörében valósultak volna meg.
Vitézy Dávid kifogásolja, hogy Lázár János egyszemélyi döntésétől függően dőlne el az, hogy az adott beruházásban milyen szerepet kap maga a beruházó.
Vitézy úgy látja, bőven van keresnivalója az államnak ezekben a projektekben, sőt mint írja, „lehetnek olyan nagy volumenű fejlesztések, amiket a kormányzat a fővárossal megegyezve átvállal”, azonban
veszélyes átadni az önkormányzati szereplő feladatát a „szakemberei többségétől megvált” Építési és Közlekedési Minisztériumnak.
Helyesnek nevezte azonban, hogy az európai uniós források elköltését az állam ellenőrizze, de az a véleménye, hogy ez eddig is így működött. Megjegyzi, hogy a mostani törvényjavaslat elfogadása esetén a települési szintű beruházások teljes körű irányítása és végrehajtása is állami monopóliummá válna.
Korábban az Index is írt arról, hogy Vitézy Dávid elégedetlen azzal, hogy négy társaságot olvasztottak Lázár János minisztériumába. A G7 egyik podcastjében pedig arról beszélt, hogy szerinte a tíz legjobb vasútfejlesztési szakember közül kilenc távozott Lázár János miniszteri színre lépése miatt.