A szakemberek szerint már a százezret is meghaladhatja hazánkban a pilóta nélküli légi járművek, azaz a drónok száma. És noha három éve hatályba lépett az uniós szabályozás nyomán született dróntörvény, olykor maguk a távpilóták sem tudják, hogy pontosan úgy felelnek a járművük irányításáért, mint egy Boeing 767-es utasszállító repülőgép vezetője.
Az utóbbi években ugrásszerűen megnőtt hazánkban is a drónfelhasználók száma, hiszen az új technológiában számos lehetőség rejlik – az ipari felhasználástól kezdve egészen a hobbicélú alkalmazásig. A drónokkal például eddig nem látott légi felvételek és videók készíthetők.
Az illetékes minisztérium statisztikája szerint 2022 májusáig 2622 üzembentartót és 5940 drónt vettek nyilvántartásba. Azóta a regisztrált drónok száma közelíti a tízezret. De hiába a kötelező regisztráció, a szakemberek szerint a nyilvántartott adatok és a valóság között szakadék tátong. A Groupama Biztosító szakértői például úgy vélik, hogy a százezret is meghaladhatja az ilyen légi járművek száma Magyarországon.
A drónhasználat kezdetektől jogi kérdéseket vetett fel, ezért aztán az Európai Unió 2019-ben átfogó szabályozást fogadott el, amelyet a pilóta nélküli légi járművek üzemelésével összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2020. évi CLXXIX. törvény ültetett át a magyar jogba.
A szabályozás három műveleti kategóriát különböztet meg:
A jogszabály szerint minden olyan drónt regisztrálni kell, ami nem minősül játéknak, illetve minden magánszemélynek vagy jogi személynek regisztrálnia kell magát, ha játéktól eltérő eszközt működtet. Játéknak pedig azt a pilóta nélküli légi járművet nevezik, amely megfelel a játékokra vonatkozó előírásoknak, 120 grammnál kisebb tömegű, és adatrögzítővel, például kamerával fel nem szerelt, továbbá a távpilótától legfeljebb csak 100 méterre képes eltávolodni.
Nemrégiben került fel az ügyészség honlapjára az a videó, amelyben Bertényi Imre legfőbb ügyészségi ügyész arra a kérdésre válaszol, hogy lehet-e drónnal közlekedési bűncselekményt elkövetni. A válaszadó a téma szakértője, hiszen idén ő vehette át a Kozma Sándor tudományos pályázat első díját A drónnal elkövetett közlekedési bűncselekmények és bizonyításuk című pályamunkájáért.
Bertényi Imre szerint a büntetőjog nem tesz különbséget a drónt irányító távpilóta és az egyéb légi járművek vezetői között. A drónt reptető ugyanazokat a közlekedési bűncselekményeket elkövetheti, mint általában a légijármű-vezetők. Néhány példát is említett:
(Borítókép: Oláh Tibor / MTI)