Átadták a Kaposvárt az M7-es autópályával összekötő 67-es autóút utolsó, mintegy 10 kilométer hosszú, 28,5 milliárd forintból épült északi szakaszát csütörtökön.
Csepreghy Nándor, az Építési és Közlekedési Minisztérium parlamenti államtitkára a somogyi Visz község közelében tartott eseményen hangsúlyozta: Magyarország a gyorsforgalmi utak tekintetében nemcsak keleti, hanem nyugati szomszédaival is versenyképes, immár 21 megyei jogú városa kapcsolódik a gyorsforgalmiút-hálózathoz.
Az ország lakosságának több mint 90 százaléka 30 percnél rövidebb idő alatt elérheti valamelyik gyorsforgalmi utat.
Élhetőbbé tesszük a vidék Magyarországát, megteremtjük a lehetőséget, hogy ne kelljen harminc percnél többet utazni egy gyorsforgalmi útig munkába, iskolába járáshoz, vagy egészségügyi szolgáltatások igénybevételéhez
– hangsúlyozta az államtitkár.
Csepreghy Nándor kitért arra is, hogy az „Orbán Viktor vezette polgári kormányok idején – legyen szó gazdaságilag könnyebb vagy nehezebb időszakokról – mindig épült és épül legalább egy meghatározó híd, és azon dolgoznak, hogy a közlekedés fejlesztésével összekössék Magyarország településeit, ne csak a nagyvárosokban javuljon az életminőség”.
A politikus reményét fejezte ki, hamarosan véget ér az orosz–ukrán háború, és újra napirendre kerül a kérdés, hogy Magyarország a szerepét betöltve „hídfőállása legyen a kelet–nyugati irányú kereskedelemnek. Ezt Magyarország nem tudja elérni, ha nincs megfelelő infrastruktúrája.”
Az MTI szerint az államtitkár kiemelte, hogy a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium
olyan útfejlesztési programot indít el a 2026-ig tartó politikai ciklusban, amely lehetővé teszi, hogy minden településről 30 percen belül elérhető legyen egy gyorsforgalmi út, és ne legyen olyan település, ahonnan 30 percnél több időt kell ingázni a járási központba.
Megkezdődik a magyarországi vasúthálózat régóta várt fejlesztése is: a kormány tárgyalta és támogatásáról biztosította az erről szóló tervet, „még az év vége előtt meghatározó döntések születhetnek a kérdésben”.
Csepreghy Nándor szólt arról is, hogy a kormány 2024 tavaszán felülbírálja az 1970-es évek óta hatályban lévő KRESZ-t és „a mai, sokkal jobb minőségű, 21. századi útviszonyoknak megfelelő új szabályozást terjeszt az Országgyűlés elé. Ez nemcsak azt teszi lehetővé, hogy jó minőségű utakon gyorsan tudjunk közlekedni, hanem azt is, hogy mindezt a hatályos szabályokat betartva tehessük meg.”
Witzmann Mihály, a térség fideszes országgyűlési képviselője hangsúlyozta, hogy a 67-es jelű, kétszer kétsávos gyorsforgalmi út Somogy és az egész Dél-Dunántúl számára stratégiai jelentőségű beruházás, olyan fejlesztés, amelyre a térség lakói és a rendszeresen erre közlekedők régóta vártak.
„Nemcsak a közlekedési infrastruktúra vált korszerűbbé, kényelmesebbé és biztonságosabbá, hanem erősödik a térség gazdasága, versenyképessége, tőkevonzó és jövedelemtermelő képessége, valamint a vidék népeségmegtartó ereje is” – húzta alá a képviselő, hozzátéve: az általa képviselt, somogyi 4-es, Siófok-központú választókörzetben 310 kilométernyi aszfaltos út építésére, illetve felújítására nyílt lehetőség az elmúlt években kormányzati támogatásokból.
Szita Károly (Fidesz–KDNP), Kaposvár polgármestere utalt rá: a 67-es gyorsforgalmi út megépítésére 2015-ben a kormánynak és Kaposvárnak a Modern városok programban kötött megállapodása adott lehetőséget.
Már a gyorsforgalmiút-beruházás híre a Kaposvár iránti befektetői érdeklődés élénkülését eredményezte, a városnak azóta megtelt az egyik ipari parkja, és egy újabb nyitásáról döntöttek, a munkanélküliek száma pedig 8 év alatt 3300-ról 1200-ra csökkent
– hívta fel a figyelmet a városvezető.
Szita Károly megjegyezte, a Modern városok programnak óriási szerepe volt abban, hogy Kaposvárnak az elmúlt évtized volt a legeredményesebb évtizede a Trianon utáni történelmében.
A gyorsforgalmi út fontosságát érzékeltetve rámutatott, az agglomerációból sokan jönnek tanulni és dolgozni a somogyi vármegyeszékhelyre, a városban munkát vállalók 54-56 százaléka nem Kaposváron él.
A beruházó korábbi tájékoztatása szerint a 67-es gyorsforgalmi út teljes hossza 46 kilométer, az építése mintegy 130 milliárd forintba került.
Az útnak köszönhetően Kaposvárról személyautóval fél óra alatt elérhető el az M7-es autópálya. Az R67-es úton akár óránkénti 110 kilométeres sebességgel is lehet haladni, és egy akusztikus burkolatjel révén Mernyeszentmiklós és Mernye között a Republic zenekar ismert slágere csendül fel a Budapest irányából Kaposvár felé a külső sávban, 80 kilométeres óránkénti sebességgel haladóknak.