Közzétették a legfrissebb, 2022-es PISA-felmérések eredményeit, amelyekből az derül ki, hogy a magyar diákok több tudásterületen is alulteljesítettek a legutóbbi felmérés eredményeihez képest. Olyan mutató is akad, amely még soha nem volt ennyire alacsony.
A tavalyi vizsgálat eredményei alapján a magyar diákok még soha nem teljesítették olyan rosszul a matematikatesztet, mint a 2022-es vizsgálatnál – derül ki a legfrissebb, tavaly felvett PISA-felmérések eredményeiből, amelyeket kedden tett közzé a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD).
A Portfolio összefoglalója rávilágít, hogy a felmérés másik két tudásterülete közül
a szövegértésnél is romlott a hazai tanulók teljesítménye: itt az eddigi második legrosszabb eredményt érték el a háromévente megtartott vizsgálatok történetében.
Javult viszont a harmadik tudásterület, a természettudományok esetében a magyar diákok teljesítménye 2018 óta. A lap szerint a magyar diákok pontszámát befolyásolja a társadalmi-gazdasági háttér, vagyis az iskolarendszer esélykiegyenlítő teljesítménye lehet gyenge. A jobb társadalmi-gazdasági háttérrel rendelkező gyerekek (a diákok 25 százaléka) 121 ponttal értek el jobb eredményt a hátrányos helyzetű gyerekekhez (alsó 25 százalék) képest.
A 2000-ben elindított PISA-teszteket háromévente veszik fel a fejlett gazdaságokat tömörítő OECD tagállamaiban, a Covid miatt 2018 után tavaly mérték fel a 15 éves diákok tudásszintjét.
A magyar diákok matematikából 473 pontot értek el, ami 8 ponttal maradt el a 2018-as felmérés eredményétől, egyszersmind azt is jelenti, hogy a matematikai mérések 2003-as elindítása óta még soha nem volt ilyen alacsony a magyar diákok pontszáma.
A felmérésben részt vevő 81 ország közül így Magyarország a 28. helyre került.
A szövegértési tesztnél a magyar diákok átlaga 473 pont lett, ami 3 ponttal marad el a 2018-as adathoz képest, ennél alacsonyabb értéket csak egyszer, 2015-ben (470 pont) mutatott a szövegértési pontszám, ezzel a 31. helyre került Magyarország az egész mezőnyt tekintve.
A természettudományos felmérésben azonban 486 pontot értek el átlagosan a hazai diákok, ami 5 ponttal haladja meg a 2018-as adatot,
de még mindig elmarad a 2006-ban elért eddigi rekordpontszámtól (504), eredményükkel a 27. helyre jutottak a magyar diákok.
A három területen elért tudáspontokat tekintve 2012 és 2022 között mindhárom területen visszaesés látszódik, legnagyobb mértékben, csaknem 12 ponttal a diákok szövegértési teljesítménye esett vissza, míg a természettudományoknál 5,5 pontos, a matematikánál mintegy 3 pontos csökkenés történt.
A 2015-ös felmérés számít a mélypontnak a magyarországi PISA-eredmények terén, hiszen mind a szövegértési, mind a természettudományi tesztnél ekkor érték el a legkevesebb pontszámot a hazai diákok a felmérés történetében.