A világon a legtöbb pezsgőt – mintegy 16 millió hektolitert – Európában állítják elő. Magyarországon csaknem 200 ezer hektoliter pezsgő készül évente – tudatta az agrárkamara.
Magyarországon mintegy 200 ezer hektoliter pezsgő készül évente, aminek jellemzően 75-80 százaléka a magyar piacon kel el, exportra mintegy 35 ezer hektolitert szállítanak éves szinten a gyártók – számolt be erről a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK). A legfontosabb célországok: Kanada, Észtország, Románia, Svédország és Lettország.
A Magyarországra irányuló import inkább a választékbővítést szolgálja. Elsősorban magasabb hozzáadott értéket képviselő, olasz és német pezsgők érkeznek a hazai áruházak és italkereskedések polcaira.
A pezsgőpiac – a borral ellentétben – az elmúlt években is folyamatosan nőtt.
Az elmúlt húsz évben 87 százalékkal emelkedett a világ pezsgőtermelése, és az utóbbi években szignifikánsan nőtt a piaci részesedése a teljes bortermelést figyelembe véve. A legtöbb pezsgőt – éves szinten mintegy 16 millió hektolitert – Európában állítják elő, az élen Olaszország áll, mellette Franciaország, Spanyolország és Németország szintén pezsgőnagyhatalomnak számít.
Az előírások szerint pezsgőnek nevezhető minden olyan termék, amely friss szőlőből, szőlőmustból vagy borból készül első vagy második alkoholos erjesztéssel, és kizárólag erjedésből származó szén-dioxidot tartalmaz, zárt tárolóedényben tárolva 20 fokon legalább 3 bar túlnyomás uralkodik az oldott szén-dioxid jelenléte miatt, és összes alkoholtartalma legalább 8,5 térfogatszázalék. A fogyasztók által szintén közkedvelt habzóbor ezzel szemben szén-dioxid hozzáadásával készül, földrajzi jelzés nélküli borból.
A pezsgő a világ minden táján az ünnepekhez, születésnapokhoz, esküvőkhöz, családi eseményekhez kapcsolódik, de helyet kap aperitifként vagy koktélok részeként.
Az italkülönlegesség iránt december utolsó két hetében ugrik meg jelentősen a kereslet, az év végi fogyasztás pedig sok esetben a magasabb hozzáadott értékű termékek irányába tolódik el
– számolt be erről az agrárkamara.
Ahogy arról az Index korábban beszámolt, a Magyar Bormarketing Ügynökség (MBÜ) által készített felmérésből kiderült: a magyar fiatalok a pezsgőt és a habzóbort részesítik előnyben a borászati termékek közül.
Idén nyáron több mint 150 magyarországi borász csatlakozott az MBÜ „Buborékok nyara” kampányához. Csaknem 1500 fiatal válaszadó véleményén alapuló közösségimédia-kutatás is zajlott a bor és boralapú italok kedveltségéről. E szerint a hazai fiatalok kedvence a pezsgő és a habzóbor, a válaszadók közel 40 százaléka nyilatkozott így. Második a fröccs, a harmadik pedig a bor- és pezsgőkoktél lett.
(Borítókép: Stefan Irvine / Getty Images Hungary)