„Ez nem vicc, a BKK-bérletekkel az agglomerációban emberek járnak dolgozni” – fogalmazott az LMP. A párt a Budapest-bérlet ügyében Lázár János építési és közlekedési miniszternek, valamint Karácsony Gergely főpolgármesternek is üzent. Vitézy Dávid, a korábbi közlekedésért felelős államtitkár sem hagyta szó nélkül a lépést.
A Budapesti Közlekedési Központ december 29-én, pénteken olyan háromoldalú megállapodást kötött a MÁV-HÉV-vel és a Volánbusszal, amely biztosítja a jelenlegi tarifarendszer megőrzését, viszont az év utolsó napján a MÁV–Volán Csoport közölte, hogy legfeljebb 2024. március 1-ig használhatók a bérletek.
Az LMP ezután arra szólította fel Lázár Jánost és Karácsony Gergelyt, hogy
azonnali hatállyal tisztázzák a helyzetet, ne szórakozzanak tovább az emberekkel. Az egységes bérlet ugyanis a munkába és iskolába járást könnyítette meg, csökkentette az amúgy is túlterhelt főváros autósforgalmát. Az LMP elvárja a kormánytól, hogy a szükséges forrásokat továbbra is zökkenőmentesen biztosítsa, ugyanis ez nem jelent valódi költségvetési terhet. Számtalan példát hozhatnánk a kormány felesleges presztízsberuházásaira, melyek valódi költségvetési terhek.
A zöldpárt hangsúlyozta, hogy „a tömegközlekedést és a kedvezményes bérletet egy felelős kormánynak és főpolgármesternek kötelessége támogatni, és nem egy kicsinyes bosszúhadjárat eszközeként a lakosságot büntetni, álszent hazugságokba rejtve”.
Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár úgy foglalta össze a helyzetet, hogy „Lázár János újév alkalmából még üzent a budapestieknek: ha januártól nem is, majd márciustól megszünteti a Budapest-bérletet. Úgy tűnik, nem talált kedvező fogadtatásra, hogy a MÁV megpróbált konstruktív megoldást találni a BKK-val és a pár nappal ezelőtti megállapodásuk alapján januártól elkerülhetővé vált a fővároson belüli tarifaközösség megszűnése”.
Vitézy Dávid úgy látja, „a vasárnapi MÁV-közleményből is látszik ez a helyzet, a vasúttársaság ugyanis finoman, de elég világosan jelezte, a döntés minden felelőssége Lázáré: »ugyanakkor a tulajdonosi jogokat gyakorló Építési és Közlekedési Minisztérium döntésének megfelelően az átmeneti megoldás legfeljebb március elsejéig, az új tarifarendszer bevezetéséig lesz érvényben«”.
Továbbra is azt gondolom, hogy a Budapest-bérlet megszüntetése egész egyszerűen nem történhet meg, az olyan példátlan visszalépés lenne a budapesti közösségi közlekedésben, amit nem szabad megengedni – elvégre, ugye, előre megyünk, nem hátra. Ahogy korábban is ezt írtam, továbbra is csak egy megoldást látok: Karácsony Gergely főpolgármester és Lázár János közlekedési miniszter kezdjék együtt az új évet, zárkózzanak be, és ha már a BKK és a MÁV szintjén nem sikerült, addig ne jöjjenek ki, míg nem állapodnak meg egy tartós megoldásban
– javasolta Vitézy Dávid, hozzátéve: „Az egész vita a budapesti közösségi közlekedés éves költségvetésének 1 százalékát jelentő két milliárd forintos összegről szól ugyanis. Az nem történhet meg, hogy egy ilyen léptékű vita miatt a Békásmegyerről, Cinkotáról, Rákosmentéről, Csepelről, Budafokról, a Budakeszi útról és sok más környékről hévvel, vonattal vagy Volánbusszal ingázók márciusban arra ébredjenek, hogy kétszer annyiért kétféle bérletet kell vásárolniuk”.