A közlekedési szakértő és volt államtitkár három lehetséges forgatókönyvet vázolt, és elmondta, szerinte melyik a legvalószínűbb.
December 20-án derült ki, hogy BKK-bérletek ügyében nem sikerült megállapodnia Lázár János közlekedési miniszternek és Karácsony Gergely budapesti főpolgármesternek egy elszámolási vita miatt, és ezért az egész bérlet megszűnhet.
Az ügynek több fejleménye is volt a napokban:
Vitézy Dávid csütörtökön az ATV műsorában elmondta, szerinte melyik az a három forgatókönyv, ami megoldhatja a problémát:
A műsorban azt mondta, szerinte Karácsony Gergely félreértette korábbi kijelentését, amelyben arról beszélt, hogy a főpolgármester és Lázár János közösen felelősek a helyzet megoldásáért. Mint mondta, ezzel pusztán az érvényes jogszabályi helyzetet írta le, ami szerint a miniszter és a helyi önkormányzat felel a kérdésért, és nem politikai értékítéletet kívánt mondani.
Vitézy Dávid kitért arra is, hogy korábban Lázár János „megengedhetetlen” dolgokat mondott az ügyben, és „mérhetetlenül” dühíti az, hogy a szereplők egyszerűen nem képesek leülni és tárgyalni.
Hozzátette, szerinte a főpolgármester is helytelenül járt el, és nem érti, miért így kezelte ezt a problémát. Mint mondta, ezt a tárgyalást 2022-ben, még államtitkárként ő maga is végigcsinálta Karácsony stábjával, és akkor meg tudtak állapodni.
Én azt se értem, hogy hagyhatta azt a főváros, hogy december 20-án derüljön az ki, hogy baj van, miközben a szerződés december 31-én lejárt
– mondta, majd utalt arra is, hogy december 31. után a főváros több jogot is elvesztett a budapesti közlekedést érintő változtatásokkal kapcsolatban.
Ha egy olyan szerződés lejár, ahol a fővárosnak jogai vannak, akkor nem december 20-án kellett volna felébredni, hogy baj van, és nem januárban elmondani itt az ATV-ben, hogy mekkora probléma van. Ez nem von le semmit abból, hogy Lázár János láthatóan – a saját nyilatkozatai szerint is – nem megoldani akarja a problémát, hanem egy mesterséges Budapest–vidék ellentétet szít
– fogalmazott Vitézy Dávid.
A volt államtitkár ezután tért ki arra, hogy a fenti forgatókönyvek miként lehetnének megvalósíthatóak. A „regionális BKK-t” (amely szerinte a prágai és a bécsi közlekedéshez lehetne hasonló) nevezte ezek közül az ideálisnak, de ez azt is jelentené, hogy a kormány és a főváros még szorosabban kellene, hogy együttműködjön, ezért szerinte erre nem sok esély van.
A másik lehetőség a szerződések újrakötése, amivel kapcsolatban megjegyezte, hogy ez kvázi a minimumnak tekinthető, de a főváros most, a szerződés lejárta után rosszabb helyzetben van, mint ha mondjuk még nyáron megnyitja ezt a vitát.
A horrorforgatókönyv az, ha szétesik a rendszer, és itt nem csak a bérletről van szó. Itt szó van a jegyekről […], hogy ezek egy összehangolt menetrendet alkotnak, ha ön kimegy a Boráros térre, akkor jön az 54-ös busz, ami BKV-busz, jön az 55-ös busz, ami Volánbusz, de a kettő felváltva biztosítja azt, hogy a közös szolgáltatás Pestimréig meglegyen
– mondta a harmadik eshetőségről Vitézy Dávid, megjegyezve, hogy számos egyéb területen is jelentős zavarokat eredményezhet az, ha megszűnik az együttműködés.
A szakértő végül azt mondta, szerinte mostanra ért el a kormány és az ellenzék közti országos pártpolitikai harc arra a szintre, hogy „teljesen úrrá lett minden fővárosi ügyön”.
Budapestnek nagyon-nagyon rosszat tesz az, hogy ennyire ennek a pártpolitikai harcnak a színtere lett
– fogalmazott, hozzátéve, „teljesen elfogadhatatlan” az, amit mind Karácsony Gergely, mind Lázár János tesz ebben az ügyben.
A teljes interjú itt megtekinthető: