Index Vakbarát Hírportál

Lázár és Karácsony egy hónapja még kiváló együttműködésről beszélt

2024. január 4., csütörtök 17:51

Egy hónappal ezelőtt, december elején még nem úgy tűnt, hogy képtelen leülni egymással a főváros és a közlekedési tárca. Pedig a Budapest-bérlet, s ezzel együtt a fővárosi közlekedés jövője érdekében ez most már elkerülhetetlennek látszik. Ráadásul a törvény is világosan kimondja: a főpolgármester és a miniszter dolga megállapodni erről.

Lapunkban szerdán mutattuk be a dokumentumot, amely szerint azért nem sikerült megújítani a HÉV, a Volán és a Budapesti Közlekedési Központ közötti megállapodást, mert a városvezetés nem fogadta el a minisztérium 8,6 milliárd forintos ajánlatát. Karácsony Gergely főpolgármester szerint a megállapodás megújítására a minisztérium nem tett ajánlatot, csak a mind a mai napig vitatott 2022-es elszámolás lezárására; illetve a minisztérium nem tett ígéretet sem a megállapodás megújítására 2024. január 1-től, sem a fővárosnak jelenleg adott 12 milliárd forintos tömegközlekedési támogatás fenntartására. Budapest első embere azt mondta, hogy „folyamatosan keresik a minisztériumot, amely, úgy tűnik, eldöntötte, hogy nem adja oda azt a pénzt, amely a fővárosiaké”. 

Egy hónappal ezelőtt, december 4-én még úgy tűnt a felek nyilatkozataiból, hogy nem okoz nehézséget a kapcsolattartás. Lázár János közlekedési miniszter a Dubajinfo nevű tájékoztatón egyebek mellett azt mondta: 

Ami a főpolgármester úrral való együttműködést illeti, én rendszeresen szoktam vele tárgyalni. Amit eddig megígértem, teljesítettem. Azt tudom mondani, hogy amikor az a feladatom, hogy tárgyaljak a fővárossal, és leülök a főváros vezetésével, akár a főpolgármester úrral, akár helyetteseivel, a hozzám tartozó portfolióban még mindig meg tudtunk egyezni. 

Aznap Karácsony Gergely is tartott egy sajtótájékoztatót Dubaj-témában, ahol ezt mondta:

És még egy dologgal egyetértünk Lázár Jánossal. Ez pedig az, hogy a budapestiek nélkül, a budapestiek megkérdezése nélkül, és ami még fontosabb, a budapestiek véleményének a becsatornázása nélkül nem épülhet semmi. Miniszter úr azt mondta mai sajtótájékoztatóján, hogy korrekt szakmai együttműködésünk van, ezt szeretném megerősíteni.

A szolgáltatási díj egyeztetések tárgya: a kormánynak és Budapest vezetésének ebben meg kell állapodnia. Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár kedden erről azt írta: „Utoljára, 2022-ben még közlekedési államtitkárként az én dolgom volt az éves tárgyalások vezetése, néhány körben oda-vissza lealkudtuk a MÁV és a BKK egymással szembeni követeléseit, és megállapodtunk, az együttműködés ment tovább”.

Miért van szükség sürgősen a tárgyalásokra?

Mivel december 31-én a szerződések lejártak, veszélybe került a budapesti tömegközlekedés egységes rendszere, nem mellesleg a fővárosi önkormányzat elveszítette jogát a HÉV és az agglomerációs Volánbusz-járatok menetrendjének alakítására, megszűnt a közös Budapest-bérlet jogi alapja.

Ha nem sikerül egy asztalhoz ülnie a tárcának és a fővárosnak, több százezer ember utazása drágulna és nehezedne meg. A BKK-bérlet korlátozása, legrosszabb esetben megszűnése azt jelentené, hogy nekik kétszer annyit kellene fizetniük azért is, hogy iskolába vagy munkába menjenek, a járatritkulások vagy a BKK által biztosított közös utastájékoztatás, közös menetrend kiesése minden közlekedővel súlyos árat fizettetne a politika késlekedéséért. 

Rovatok