Ha Karácsony Gergely nem képes működtetni azt a rendszert, amit Tarlós István még képes volt, akkor vagy a közlekedési rendszert kell lecserélni vagy a főpolgármestert – fogalmazott pénteki Facebook-bejegyzésében Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium államtitkára. Így ez a minisztérium első megszólalása az ügyben, amelyre szinte nyomban jött is a válasz.
Mint ismert, az Index birtokába került levelezés alapján, amely Draskovics Tibor, a BKK igazgatósági elnöke és Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója között zajlott, a 2020 óta változatlan, évi 7,4 milliárd forintos összeg helyett a Lázár János vezette minisztérium utolsó ajánlata 8,6 milliárd forint volt, amit a BKK nem fogadott el. Közben többen is bekapcsolódtak a vitába:
Legutóbb pedig Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium államtitkára szállt be a vitába, aki hivatalból tárgyalt a fővárossal.
A vita nem 1-2 milliárdról szól. A vita elvekről szól
– kezdte pénteki Facebook-bejegyzését Nagy Bálint. Az országgyűlési képviselő szerint a főváros közlekedése nem a vidék rovására, hanem csak azzal összhangban fejleszthető. Szerinte azonban ma nem ez a helyzet.
A közpénz, ami a Karácsony Gergely vezette önkormányzatnak a közösségi közlekedés jogcímén jár, arányaiban is több, mint amennyit bármely másik magyar település kap
– írta bejegyzésében a politikus. „Karácsony önkormányzata mégis többet kér, akár a vidék rovására is. Ez nem a Budapest–vidék ellentét mesterséges szítása, ahogy Ungár Péter főpolgármester-jelöltje, Vitézy Dávid szereti mondani hivatalosan még be nem vállalt kampányában. Ez egy évtizedek óta létező igazságtalanság, amit kezelni kell. Nem Budapest rovására, de a vidék javára!” – fűzte hozzá.
A politikus azzal folytatta, hogy az általa ideálisnak tartott fejlődésre van lehetőség, ehhez azonban szerinte változásokra van szükség.
Tarlós István hasonló feltételekkel képes volt működtetni a főváros közlekedését óriásdugók és kifizetetlen számlák nélkül, Karácsony nem képes
– fogalmazott Nagy Bálint. Ez szerinte arra utal, hogy nem a pénz kevés, hanem a gazdálkodás rossz. „Mert nem az veszélyezteti a főváros és az agglomerációjának közlekedését, aki kecskére nem akar még több káposztát bízni, hanem az, aki csak használná az adóforintokból fenntartott szolgáltatásokat, de fizetni nem hajlandó értük” – érvelt a Fidesz–KDNP politikusa.
Ha Karácsony Gergely nem képes működtetni azt a rendszert, amit Tarlós István még képes volt, akkor vagy a közlekedési rendszert kell lecserélni vagy a főpolgármestert
– fogalmazott Nagy, hozzátéve, hogy az előbbi a közlekedési kormányzat joga és felelőssége, az utóbbi természetesen a budapesti polgároké. „Egy bizonyos: az ÉKM a maga részét elvégzi, tragédia pedig nincs, hiszen ha valaki március 1-je után MÁV-, Volán- vagy HÉV-járművön szeretne utazni, akkor egyszerűen megveheti a vármegye vagy országbérletet, ami tökéletesen működik, bátran mondom, hiszen immár 4 milliót vásároltak meg az utasok” – zárta a bejegyzést.
Lázár János közlekedési államtitkárának bejegyzésére Vitézy Dávid válaszolt, aki szerint a politikus „teljes tájékozatlanságáról és példátlan Budapest-ellenességéről adott tanúbizonyságot ezzel a poszttal”.
A Főváros közlekedése nem a vidék rovására fejlődik, ez az alapállítása is tévedés, illetve egész pontosan a fordítottja igaz: Lázár János az elmúlt egy évben módszeresen leállította az összes budapesti kormányzati fejlesztést, szétverte a Budapest Fejlesztési Központot és visszamondta az elnyert európai uniós forrásokat is a fővárosi vasúti rendszer és pályaudvarok fejlesztésére
– sorolta bejegyzésében. Hozzátette, „ha valami történt, az a vidék fejlesztése a Főváros rovására és nem fordítva”. Vitézy úgy látja, hogy az utasok számára csak a lényeg nem derül ki az államtitkár bejegyzéséből, mégpedig az, hogy
Megjegyzete, lehet, hogy volt keszthelyi polgármesterként ezek az összefüggések ismeretlenek Nagy Bálint számára, „de Budapesten egy világváros óriási és összetett közlekedési hálózata működik”. Ha nincs megállapodás az agglomerációs járatok közös üzemeltetéséről, akkor ez a rendszer szétesik – tette hozzá.
Végül Ön azt írja, hogy tragédia nincs, utazzanak az utasok vármegyebérlettel. Államtitkár úr! Kérem, legalább a saját maga által felügyelt területen tájékozódjon
– folytatta, majd a MÁV honlapján található tájékoztatást idézte, amely kimondja, hogy HÉV-vel Budapestre vagy Budapestről történő utazás esetén a fővárosi szakaszra külön jeggyel vagy bérlettel kell rendelkezni, a Pest vármegyebérletek és az országbérletek csak a közigazgatási határtól/határig érvényesek.
Bliccelést javasol tehát az utasoknak, amikor »tragédia nincs« felkiáltással ezt a terméket ajánlja számukra Budapesten belül
– vélekedett, majd hozzátette, hogy ha ki is terjesztik a vármegyebérletek érvényességét a HÉV-ek és Volánbuszok budapesti szakaszára márciusig, az a problémákat nem oldja meg, hisz a budapestiek, a Csepelről, Békásmegyerről, Cinkotáról és számos más városrészből kék Volánbuszokkal és hévekkel ingázók számára ez így kétszer annyiba kerülne, mint ma.
Hisz a budapesti utasok ma egyetlen bérlettel, a Budapest-bérlettel utazhatnak ezeken a járatokon és a metrókon, villamosokon is. Ha a hévekre és a kék Volánbuszokra Budapesten belül vármegyebérlet kellene, ez kétszer ennyibe kerülne budapestiek százezreinek – ez elfogadhatatlan
– szögezte le. Nyomatékosította: Budapest közlekedése nem gyerekjáték és nem összehasonlítható kis vidéki városokéval.
„Kérem, tájékozódjon és Lázár Jánossal együtt üljön tárgyalóasztalhoz, állapodjon meg a Fővárosi Önkormányzattal. Nem történhet meg ugyanis, hogy az Ön és főnöke által mesterségesen gerjesztett Budapest-vidék ellentét jegyében tönkretegyék azt, amin hosszú évekig dolgoztunk épp a posztjában emlegetett Tarlós Istvánnal közösen: az egységes és összehangolt budapesti-agglomerációs közlekedési rendszert” – fogalmazott.
„Ha érzékelhető információhiányán bármilyen módon tudok segíteni, örömmel állok rendelkezésre” – zárta válaszát Vitézy Dávid.
(Borítókép: Nagy Bálint 2023. december 17-én. Fotó: Katona Tibor/ MTI)