Hosszútávú, 2040-ig szóló nagyívű vasútfejlesztési stratégiát jelentett be az osztrák kormány és az ÖBB osztrák államvasút. Vitézy Dávid közlekedési szakértő szerint Magyarország „beláthatatlan távolságra van” az osztrák tervektől, és jóval többet kellene költenie a fejlesztésekre, hogy csökkentse a lemaradását.
A 2040-ig szóló nagyívű vasútfejlesztési stratégia által a Bécs és München közti út 2,5 óra lesz a mai 4 helyett – írta közösségi oldalán Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár, aki ezt a magyar fejlesztésekkel hasonlította össze.
A gyorsforgalmi utak és autópályák fejlesztésében Magyarország azt a célt tűzte ki 15 éve, hogy utolérjük Ausztriát és ez lényegében sikerült is. Vasúton sem szabadna ennél kisebb célt kitűzni, azonban mint az alábbiakból is látható, ez ma beláthatatlan távolságra van
– írta Vitézy hozzátéve, hogy ha nem akarjuk, hogy a lemaradásunk növekedjen, legalább annyit kellene tenni, mint az osztrákok, akik jelentős összeget különítenek el a vasútra, és egy átfogó országos infrastruktúra-fejlesztési stratégiát készítettek el.
Ők [osztrákok] évi átlagban 3 milliárd euró környékén költenek vasúti infrastruktúra fejlesztésre. Ez a jelenlegi magyar beruházási szint tízszerese, a Budapest-Belgrádot nem számítva pedig harmincszorosa. Ehhez képest a belgrádi projekten kívül hazánkban ma szinte minden vasútfejlesztési beruházás leállt és nem látszik, mikor lesz egy, az osztrákhoz hasonló világos, menetrend alapú országos infrastruktúra-fejlesztési stratégiánk, melyet komolyan is veszünk és kormányzati ciklusokon át végre is hajtunk, a sokszor ötletszerű projektek helyett
– írta a volt államtitkár, aki kiemelte, hogy egyes régiókra, így Budapest agglomerációjára és Nyugat-Magyarországra egyébként vannak jó stratégiák, azonban ezek a projektet a beruházásnál leálltak.
Vitézy Dávid kiemelte, hogy Ausztriának 20 éve is volt egy jó vasútfejlesztési terve, amely keretében épült meg az új bécsi főpályaudvar, a bécsi elővárosi vasúti főtengely, a repülőtéri bekötés és épülnek az Alpok alatti alagutak Graz és Klagenfurt felé, illetve Innsbruckból Olaszország felé.
A szakértő szerint ez azt bizonyítja, hogy a hosszú távú tervek működnek, hiszen hiába váltották egymást a kormányok és az önkormányzatok, mindegyikük kitartott egy világos hálózati vízió megvalósítása mellett.
Vitézy Dávid a bejelentett 2040-ig szóló osztrák stratégia lényegét néhány pontban foglalta össze: