„Minden létező fenntartható közlekedéspolitikára, klíma- és környezetvédelemre vonatkozó európai és hazai célkitűzésből az következne, hogy vasutat építsünk, ne autópályát. Végképp, ha nincs elég forrásunk, akkor ne csak autópályára költsük azt, ami rendelkezésre áll” – írta bejegyzésében Vitézy Dávid korábbi közlekedésért felelős államtitkár.
A kormány magyar költségvetési forrásból elkezdi irányonként kettőről három sávosra bővíteni az M1 autópálya Bicske és Budapest (M0) közötti szakaszát.
Vitézy Dávid ezzel kapcsolatban úgy reagált, hogy eközben az összes érdemi nagy vasúti fejlesztés továbbra is áll. Friss bejegyzésében hangsúlyozta: amikor arról beszéltem az utóbbi időben többször is, hogy a magyar közlekedéspolitika kritikus problémája és „valós dilemmája nem a Lázár János által generált vidék–Budapest ellentét, hanem a vasút vagy autópálya kérdése, erre is gondoltam.”
Ugyanis az M1-es autópálya alapvetően kétféle forgalommal túltelített: a budapesti agglomerációs autóforgalommal és a tranzit teherforgalommal Európa keleti és nyugati fele között. Mindkettőre a vasút fejlesztése lenne a valós és fenntartható megoldás, nem az autópálya bővítése – főleg ha mindkettőre egyszerre az országnak nincs ma pénze
– olvasható Vitézy Dávid bejegyzésében.
A közlekedési szakember ezt követően arra is kitért, hogy az 1-es vasúti fővonal Budapest és Hegyeshalom között pontosan ugyanannyira túltelített, mint az M1-es autópálya. Szerinte mivel a források enyhén szólva is végesek, amikor arról dönt a kormány, melyik kapacitását bővíti, valójában arról is dönt:
több Budapestre tartó autót és kamiont vagy több zéró emissziós villamos vontatású vonatot akar látni a következő évtizedek Magyarországán.
„Azt régóta tudjuk, és számos kutatás igazolta, hogy minden új kapacitás forgalmat is generál, illetve befolyásolja a módválasztást, úgy egy biatorbágyi ingázó, mint egy Romániából Németországba tartó konténer esetén” – összegezte.
Vitézy Dávid ezt követően bejegyzésében leszögezte, hogy az 1-es vasútvonalra sok fejlesztési terv áll készen a fiókban, csak a három legfontosabbat említve:
Posztját úgy zárta, hogy minden létező fenntartható közlekedéspolitikára, klíma- és környezetvédelemre vonatkozó európai és hazai célkitűzésből az következne, hogy vasutat építsünk, ne autópályát. Végképp, ha nincs elég forrásunk, akkor ne csak autópályára költsük azt, ami rendelkezésre áll. Mégis ez történik jelenleg, és beszédesebb példa nincs is erre, mint az M1 szélesítése pont azon a szakaszon, ahol kész vasútfejlesztési tervek állnak a fiókban. „Autópálya-építés helyett vasútfejlesztést!”