A közelmúltban hungarikummá lett a mohácsi busójárás. Fontos kérdésnek tartjuk, hogy a modern kor viszontagságai között miként lehet életben tartani egy évszázados hagyományokkal rendelkező népszokást. Mohács Fesztivál lesz a hagyományból? Hűtőmágnes a busókból és a sokác lányokból? Az Index helyszíni riportjából talán választ kaphat ezekre a kérdésekre.
„ Azt mindenképpen írjátok bele a cikkbe, hogy itt lehet a legnagyobbat bulizni, a világon sehol sem lehet ennyire berúgni” – mondta szemérmetlenül a kakas helyett kissé erotikus alakú nyalókát szopogató szentlőrinci lány a mohácsi busójáráson. Barátai társaságában céltalanul kóborolt a város utcáin. De mielőtt végérvényesen elmerülnénk a téltemető népszokás alkalmával szerzett tapasztalatainkban, először vessünk egy rövid pillantást a legfontosabb tudnivalókra.
A hatnapos programsorozat múlt csütörtökön vette kezdetét a Kisfarsanggal, a busócsoportok bemutatóival, a kisbusók és a gyermek maskarások farsangolásával, valamint táncházakkal. Az idei tavaszköszöntés alkalmával számos rekord születhetett. A szervezők szerint 2500 maskarás és hetvenegy busócsoport vett részt az eseményen, a látogatók összlétszáma szinte biztos, hogy megközelítette a százezret, csak szombaton és vasárnap napi ötvenezer turistával számoltak. Az irgalmatlan érdeklődést a mi tapasztalataink is alátámasztják, vasárnap már egy gombostűt sem lehetett leejteni Mohács utcáin. Kedden elégetik a telet szimbolizáló koporsót és véget ér az idei kavalkád.
A sokácok (Mohács és környékén élő horvát népcsoport) által meghonosított farsangi eseményt egy 1783-as feljegyzés említi először. A legenda szerint a sokácok furfangos ősei a török megszállás elől a Duna túlsó partján lévő Mohács-szigetre menekültek, ahonnan álruhákat öltve tértek vissza a folyón átkelve, és rajtaütöttek a babonás törökökön, akik az ijesztő maskarásoktól nagyon megijedtek és fejvesztve menekültek a Duna-parti városból.
„Mi a busójárás lényegi, legfontosabb eleme?” – szegeztük a kérdést a farsangi forgatagban utunkba kerülő busóknak, akik szerint ennél ostobább kérdést nem lehet feltenni. „Hát ez meg milyen kérdés, hogy lehet feltenni egy ilyen hülye kérdést?” – kérdeztek vissza, miközben különböző méretű kolompokkal és dorongokkal, a jelmezükről lógó fallikus szimbólumokkal sújtottak a fenekünkre. A dorgálás ellenére sem adtuk fel, meg akartuk érteni, hogy mit jelent 2024-ben busónak lenni.
Tudni akartuk, hogy egy turisták ezreit vonzó kiüresedett rítusról vagy valami sokkal többről, egy elevenen élő, de mégis tömegek érdeklődésére számot tartó népszokásról van-e szó. Az est leszállt, a táncházak száz százalékon pörögtek, és elapadhatatlan forrásként áradt a sör, a bor és a pálinka. A sokaság önkívületi állapotban ropta, amitől végül még a marcona busók is megenyhültek, egyre több személyesebb történetet osztottak meg, már nem tartották végtelenül banálisnak felmerülő kérdéseinket.
A fiatal busók közül sokan már nem Mohácson élnek és dolgoznak, mégis hazatérnek a tavaszt köszönteni, hogy a dédszülőktől örökölt ruhákban űzzék el a telet, ahogyan őseik is tették. Egybehangzó véleményük szerint a busójárás által újra és újra visszatalálhatnak a gyökereikhez, láthatóan mélyen ragaszkodnak hagyományaikhoz, a lehető legautentikusabban szeretnék megtartani és továbbadni a szokásokat, de a modern kor kihívásaival természetesen nekik is szembe kell nézniük. Vannak busók, akik szerint az összetartozásukat fejezi ki a hatnapos ünnep. „Nekünk ez az életünk” – mondták, hozzátéve, hogy idén szerencséjük van, mert a turisták „a jobb fajtából valók”, tudomásuk szerint nem történt rendbontás, senkit sem ért atrocitás.
ABBAN A MEGTISZTELTETÉSBEN RÉSZESÜLHETTÜNK, HOGY MAGUNKRA ÖLTHETTÜK, KIPRÓBÁLHATTUK EGY-EGY BUSÓ MASZKJÁT. AZ ÁLARC VISELÉSE EDDIG ISMERETLEN, ÚJSZERŰ TUDATÁLLAPOTOT EREDMÉNYEZETT, LÁTÁSUKBAN RADIKÁLIS VÁLTOZÁST IDÉZETT ELŐ, MINTHA EDDIG ISMERETLEN ERŐ BIRTOKÁBA JUTOTTUNK VOLNA, BENSŐ KÉPPÉ VÁLT, AMI TÁVOLINAK TŰNT, MIKÖZBEN MÉG A KÖZEL LÉVŐ TÁRGYAK IS ELMOSÓDTAK A SZEMEINKNEK SZÁNT SZŰK NYÍLÁSOKON KERESZTÜL.
A megváltozott tudatállapot és erő teszi lehetővé a tél elűzését, de arról sem szabad megfeledkeznünk, hogy a busók varázslók is, a termékenység, a bőség letéteményesei. Apropó termékenység, a busók szerint a MeToo mozgalom új helyzet elé állította őket, már nehezebben, sokkal körültekintőbben tehetik meg azt, ami egykor a szokások része volt. A bennünk kialakult kép vegyes. A helyiek nyitottsága és vendégszeretete, valamint elszántságunk ellenére sem tudtuk magunkat teljes mértékben átadni az ünnepnek. Úgy tűnik, egy ilyen helyzetben a látogató, az idegen mindig kívülálló marad. Világos: busónak születni kell.
Meglepetésként ért minket, hogy a nők nemcsak sokác lánynak, hanem busónak is beöltöznek, ha úgy tartja kedvük, de talán az esemény iránti elképesztő érdeklődést kell sejtenünk a szerepek felbomlása mögött. Az egyre több látogató minél több busóért kiált. A belföldi turistákkal folytatott beszélgetésünkből kiderült, hogy tizenöt évvel ezelőtt még nem övezte ekkora felhajtás a busójárást. A visszatérő idősebb látogatók szerint évtizedekkel ezelőtt busókból és látogatókból is jóval kevesebb volt, a fiatalabbak pedig úgy vélik, hogy a busójárás a téli időszak egyik legnagyobb partijával kecsegtet, ezért térnek vissza évről évre a Duna-parti városba. Táncolni, énekelni, enni és inni.
Tapasztalataink szerint a külföldi turistáknak halványlila gőzük sincs, de a belföldi turisták sem állnak túl jól a tekintetben, hogy mit jelentenek a busójárás hagyományai. Lehet, hogy a népszokásból így lesz fesztivál, a busókból pedig hűtőmágnes. Számunkra egyértelmű, ha a népszokásból fesztivál lesz, a többség megelégszik a pénisz alakú nyalókával, a kuruzslók által árusított gyógyító kavicsokkal, a súlyos ezrekért árult kürtőskaláccsal.
Azzal, ha egymást taposva a legádázabbnak tűnő busóval készíthetnek pár közös képet, amit aztán feltölthetnek valamelyik közösségi oldalra és begyűjthetik érte a nekik járó lájkokat. Érthető, hogy a busókban partnerre találhatnak ebben, Mohács és a megfáradt Baranya vármegye gazdasági érdekeit szolgálják vele.
A város kifejezetten nehezen kezeli az érdeklődés ekkora volumenét. Ezreket nem tud kiszolgálni pár étterem, slusszpoén, hogy még a gyönyörű ruhákba öltözött sokác lányok is kínai gyorsétteremben vacsoráznak a főtéri máglyagyújtás után. A busójárás mellékprogramjai szervezetlenek, a délelőtt 10 órára meghirdetett ételkóstolásról ne is beszéljünk, mert nem volt mit megkóstolni, a meghirdetett előadást pedig egy okostévén levetített dokumentumfilm pótolta. Fájlaljuk, hogy a helyi ételeket nem tudtuk kipróbálni, miközben lépten-nyomon burgeres, tacós és gyrosos standokba botlottunk. Nem értjük, hogy a dunai átkelést miért kell hermetikusan elzárni az érdeklődök elől, a parton állva több ezer ember videózhatta egymás hátát.
PERSZE, NEM AKARJUK ELVENNI SENKI ÖRÖMÉT VAGY KEDVÉT A BUSÓJÁRÁSTÓL, SŐT! MI CSUPÁN A NÉPSZOKÁST, A BUSÓKAT ÉS A SOKáC LÁNYOKAT FÉLTJÜK. IDŐVEL MI MARAD ABBÓL A HAGYOMÁNYBÓL, AMI A KIZÁRÓLAG MULATNI VÁGYÓ TÖMEGEK ÉS A GAZDASÁGI ÉRDEKEK PRÉDÁJÁVÁ VÁLHAT?
Annyi, amennyit a busók beletesznek, őket pedig egy percig sem kell félteni.
(Borítókép: Kaszás Tamás / Index)