A pomáziak sajátos rendszerrel oldhatják meg, hogy háziorvosi ügyelet működjön városukban. A helyiek kifogásolták, hogy az új ügyeleti rendszer értelmében a szomszédos településre kell utazniuk sürgős orvosi ellátásért, így inkább kifizetik egy helyi orvosnak a szolgáltatást.
Mint megírtuk, nemrég mérföldkőhöz érkezett az alapellátási ügyeleti rendszer átalakítása. Február 1-jén ugyanis Pest és Fejér vármegye is átváltott az egy évvel ezelőtt bevezetett új koncepcióra. Ezzel a teljes vidéken megtörtént az átállás, és már csak a főváros maradt hátra.
Az új rendszer értelmében több településen is megszűnt a háziorvosi ügyelet, ami miatt több alkalommal is panaszkodtak a helyiek.
A pomáziak kedden tiltakozó akciót is szerveztek, miután nincs helyben ügyeleti pontjuk, hanem Szentendrére kell utazniuk orvosi ellátásért. Hozzátették, ezentúl hiába hívták a 1830-as ügyeleti hívószámot, nem kaptak érdemi segítséget a diszpécsertől, ha egyáltalán el tudták őt érni.
A tiltakozások után
egy pomázi háziorvos, Csiba-Tóth Csaba felajánlotta, hogy igény esetén kiterjesztett rendelkezésre állási időt biztosít.
Ez azt jelentené, hogy az orvos a kötelező állami munkaidő lejárta után, vagyis 16 órától további 4-6 órán keresztül ellátja a sürgős eseteket – tudta meg az ATV. A portál hozzátette, a szolgáltatásért azonban fizetnie is kellene a lakosságnak.
Leidinger István polgármester ugyanis elmondta, hogy a jogszabályok alapján a háziorvos magánrendelésben nem láthatja el az ügyeletet, így Csiba-Tóth Csaba egészségklubot szervezne, ahová tagsági díj ellenében lehetne csatlakozni. Amennyiben az orvos megszerzi az engedélyt, az önkormányzat rendelkezésére bocsátja a pomázi orvosi rendelőt, ahol eddig is működött az ügyelet.
Csiba-Tóth Csaba kifejtette, ha megszerzi a praxisjogokat, ami körülbelül egy-két hónapot vesz igénybe, már el is indulhat az úgynevezett pomázi modell, vagyis a rendelkezési idő kiterjesztése.
Mint mondta, a finanszírozás megoldására létrehoz egy alapítványt az egészségklub működtetésére, ami tudná finanszírozni a munkaidejét és költségeit. Az ATV szerint az orvos nem árulta el a szolgáltatás díját, de elmondása szerint az töredéke lenne egy magánorvos vizitdíjának, ami sok helyen 35 ezer forint alkalmanként.
Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője nemrég arról beszélt, hogy Pest vármegyében jelentős hívásözönt tapasztalt a szervezet február első hétvégéjén, ami megnövelte a hívásidőt.
Hozzátette, hogy mivel a rendszer február elsején indult el Pest vármegyében, sokan csak azért hívták a 1830-as számot, hogy kipróbálják, valóban működik-e. A szóvivő azt is megjegyezte, hogy most már jól működik a rendszer, a hívásvárakozási idő is minimálisra csökkent.
Mint arról korábban beszámoltunk, nem tudta elérni a diszpécsert február 3-án reggel egy szentendrei nő, akinek meghalt az apja, de mások is hiába tárcsázták a 1830-as ügyeleti számot azon a hétvégén, végül mentőt kellett hívniuk. A Magyar Orvosi Kamara szerint ez azért lehetett, mert az országnak számos területe túlterhelt.
Győrfi Pál a szentendrei esettel kapcsolatban elmondta, hogy szerinte egyes médiumok ezeket eltorzítják és fölhabosítják.
Azt mondani, hogy ez a rendszer nem biztonságos, azt mondani, hogy ez rosszabb helyzetbe hozza a betegeket, mint a korábbi, azt gondolom, nem tisztességes eljárás. (...) Nem tudok érzelmek nélkül beszélni erről, mert biztos, hogy más stratégiát szolgálnak, de veszélyes emberek biztonságérzetével játszani
– jegyezte meg a mentőszolgálat szóvivője.