A tervek szerint 2026-tól elektromos rásegítésű kerékpárokat is lehet bérelni a megújuló fővárosi közbringa-szolgáltatásban, a Bubi 3.0 rendszerében a jelenlegi flotta megduplázódik, és növelik az állomások számát, valamint a szolgáltatási területet – jelentette be Karácsony Gergely főpolgármester kedden Budapesten.
Karácsony Gergely kedden a Kopaszi-gáton átadott új Mol Bubi-állomásnál tartott sajtótájékoztatót. A főpolgármester elmondta, hogy a 2026 januárjától induló Bubi 3.0 közbringarendszer nagyobb lesz – ismertette közleményében a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).
Kezdetben legalább a duplájára – 4500-ra – emelik a bérelhető kerékpárok számát, több állomás lesz, a mikromobilitási pontok mindegyikét használják, és a Hungária körgyűrűn kívüli fontos közösségi közlekedési csomópontok is elérhetővé válnak.
Karácsony Gergely nagyon fontosnak nevezte, hogy a Bubi többféle igényre választ tudjon adni. a tervek szerint a flottából ezer kerékpár elektromos rásegítésű lesz.
„Olyan rendszert szeretnénk kialakítani, ami átviszi Budapestet a 21. századba” – fogalmazott a főpolgármester, majd úgy folytatta, a Bubi nem csupán egyszerűen közpolitikai eszköz, hanem olyan ikon, amely arról szól, hogyan néz ki a jövő városa, amelyben sokkal rugalmasabban közlekedünk.
Walter Katalin, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója közölte, a Kopaszi-gáton átadott új Mol Bubi-állomás a 208. a sorban. Mintegy 30 százalékkal bővítették az állomások számát az elmúlt három évben – mutatott rá.
Hozzátette, a Bubi 2.0 2021. tavaszi indulása óta mostanra átlépték a 8 milliós bérlési számot. A napi tapasztalatok is azt mutatják, hogy a jelenlegi közbringarendszer, a Bubi 2.0 „hatalmas siker”.
A BKK vezetője arról is beszélt, hogy a Bubi nagyon jó céllal jött létre, de „nem igazán vette figyelembe az ügyféligényeket, és ezért […] nem tudott olyan sikereket elérni”. A Bubi 2.0 kialakításánál meghallgatták az ügyfeleiket, és figyelembe vették a digitális fejlődést is. Erre példaként említette azt, hogy könnyebbek lettek a kerékpárok, és „teljesen új, digitális alapú” lett a bérlés – mondta.
A Bubi 3.0-ról szólva közölte, a jelenlegi szerződés 2025 decemberében lejár, és a szolgáltatás folytonossága érdekében a közbeszerzést szeptemberben ki kell írni. Az a cél, hogy a Bubi 3.0 legalább olyan fejlődést hozzon, mint amit hozott a Bubi 2.0.
Hozzátette, a BKK rövidesen piaci konzultációt indít, hogy a nemzetközi jógyakorlatok megismerése után a város igényeihez leginkább illeszkedő szolgáltatást választhassa ki az ősszel induló közbeszerzésen, továbbá kérdőívvel vizsgálja a felhasználók elégedettségét.
Mint írtuk, a főpolgármester március 31-én a Facebook- és Instagram-oldalán is veszteséges szolgáltatásként mutatta be a Mol Bubit. A G7 cikkét idézve kiemelte, a rendszert a Vitézy Dávid által vezetett BKK adta át 2014 szeptemberében, és annyira kevesen használták, hogy „2018-ra már évi 140 millió forintnál is nagyobb veszteséget termelt”.
Vitézy Dávid a bejegyzés alatt válaszolt Karácsony Gergely állítására. Az LMP által támogatott főpolgármester-jelölt felidézte, hogy a főpolgármester öt éve még agyba-főbe dicsérte a Bubit, és a városvezető mindenáron megpróbálja lerángatni őt a „politikai mocsárba”. Karácsony szerint azonban Vitézy nem tűri jól a kritikát.