László Imre, Újbuda polgármestere és Karácsony Gergely főpolgármester csütörtökön egy közös kabinetülést követően sajtótájékoztatót tartott, amelyen többek között a Hamzsabégi utat is érintő Déli Körvasút-beruházás környezetkárosító hatásáról beszéltek.
A XI. kerület polgármestere kiemelte, hogy a beruházást az ott élők akarata ellenére kezdték meg, és ami ott elindult, az egy maradandó természetkárosítás az ott élők éjszakai nyugalmának semmibevételével, hiszen a szolnoki kormányhivatal a beruházástól 30 méterre lévő többszintes családi házakban élők „nyugalmának zavarása érdekében” éjszakai munkavégzésre engedélyt adott ki. Ez felfoghatatlan és tűrhetetlen – tette hozzá László Imre a sajtótájékoztatón.
Ezt követően Karácsony Gergely elmondta, hogy a főváros és a kerületi önkormányzat továbbra is mindent megtesz annak érdekében, hogy a Déli Körvasút-beruházás „a lehető legkisebb mértékben tegye tönkre az ott élő emberek életét”.
A főpolgármester szerint azt, hogy Magyarországon az emberek érdekeit felülírják a gazdasági érdekek, nem számít a helyi közösségek szava, kevés olyan beruházás mutatja jobban, mint a Déli Körvasút.
Hozzátette, hogy természetesen mindenki egyetért azzal, hogy Budapestnek is érdeke az elővárosi és a személyközlekedés fejlesztése, és minden kerület, köztük a főváros is nyitott minden kompromisszumra, hogy ezt a célt elősegítse.
Karácsony Gergely kihangsúlyozta, hogy a kormány számára nem a közlekedés javítása a fő cél, és ez a beruházás nem a Budapest–Belgrád vasútvonal, hanem a kínai gazdasági érdek kiszolgálásáról szól.
A főpolgármester úgy folytatta, hogy ugyanilyen aktivitást mutathatna a kormány a budai fonódó villamoshálózat bővítésénél, ahol „készen állnak a tervek, rendelkezésre állnak a források”, és mégsem történik semmi.
De amikor gazdasági érdekekről van szó, amikor a kínai dömpingáruknak kell vasutat építeni, akkor bizony kő kövön nem marad, és mennek előre
– fogalmazott.
Emlékeztetett, hogy a főváros ugyan adott elvi hozzájárulást a Déli Körvasút megépítéséhez, ugyanakkor azokat a javaslatokat, hogy ez az építkezés a lehető legkisebb környezeti kárt okozza a kerület polgárainak, a kormány válaszra sem méltatta.
Mint mondta, éppen ezért a kerületi önkormányzat és a civilek már kétszer is megtámadták a beruházás környezetvédelmi engedélyét, és a bíróság mindkét alkalommal igazat adott nekik.
Ekkor jött a trükk, hogy katonai beruházásnak álcázták ezt a nyilvánvalóan nem katonai beruházást
– tette hozzá Karácsony Gergely, aki elmondta, hogy újra meg fogják támadni a Déli Körvasút környezetvédelmi engedélyét.
A főpolgármester végezetül arra is kitért, hogy a főváros támogatja azokat a lakóközösségeket, amelyeknek a beruházás anyagi kárt is okozott, és amennyiben a károsultak ezt perre vinnék, akkor azoknak jogi segítséget biztosítanak.