A motorcsónak típusából arra lehet következtetni, hogy nagy sebességre volt képes a hobbihajó, a roncsokból ítélve pedig gyaníthatóan nagy sebességgel is ütközött – mondta a Magyar Hajózási Országos Szövetség (Mahosz) szóvivője hétfőn az M1-en.
Tóth Mihály a szombat éjjel a Duna verőcei szakaszánál történt, két ember halálával és öt ember eltűnésével járó motorcsónak-tragédiával kapcsolatban kiemelte: mivel a hobbihajóknál nem kötelező a menetrögzítő rendszer, és általában nem is használják, a szakértőknek valószínűleg a kishajó roncsaiból kell következtetniük arra, miként manőverezett, milyen sebességgel haladt a vízi jármű.
A hajó típusából és annak – mintegy 190 lóerősnek tűnő – motorjából ítélve a jármű nagy sebesség elérésére volt képes, és a roncsok is azt mutatják, hogy „nagy sebességgel ütközött neki valaminek” – vélekedett a Mahosz szóvivője.
Arra a kérdésre, hogy mennyire gyakoriak a hajóbalesetek a Duna magyarországi szakaszán, a szóvivő azt mondta, ritkák, hiszen a szabályok betartásával azokat ki lehet védeni. Hozzáfűzte ugyanakkor, hogy a hobbihajók növekvő számával nő a balesetek bekövetkezésének kockázata, és több azoknak a száma is, akik a hajózási szabályokat nem tartják be maradéktalanul, vagy például nem jártasak az éjszakai közlekedésben.
Szerinte az a tény, hogy a szállodahajó végig az előírt útvonalán haladt, arra enged következtetni, hogy annak kapitánya nem észlelte a balesetet. A rendőrség korábbi közlése szerint segítségnyújtás elmulasztása miatt gyanúsítottként hallgatták ki, majd őrizetbe vették a szállodahajó kapitányát. A motorcsónak eltűnt utasai után folytatódik a kutatás.
Mint megírtuk, halálos hajóbaleset történt Verőcénél szombat éjjel, ahol egy szállodahajó ütközött egy kisgéphajóval. A rendőrség tájékoztatása szerint a szállodahajónak ütköző motorcsónakban nyolcan utaztak, közülük egy férfi kijutott a partra, két embernek a holttestét találták meg, öt embert jelenleg is keresnek.
Huszonnégy órával a baleset után már el is hagyhatta az országot a verőcei hajóbalesetben résztvevő MS Heidelberg. Borbély Zoltán közlekedési szakjogász szerint ha megfelelően dokumentálták a hajót, akkor ez teljesen szabályosan történhetett, bár ebből a Hableány tragédiájának idején is volt probléma.
(Borítókép: Rendőrségi helyszínelés egy balesetet szenvedett motorcsónak roncsánál az újpesti hadikikötőben 2024. május 19-én. Fotó: Lakatos Péter / MTI)