Magyarország a jelenlegi termelés megduplázásával néhány éven belül azon öt ország közé fog tartozni a világon, ahol évente több mint egymillió autót fognak tudni legyártani, de ehhez elengedhetetlen az, hogy a beszállítóipar is tartani tudja a lépést, közölte a tárca tájékoztatása szerint Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szerdán Budapesten.
A tárcavezető a Flex újabb beruházásának bejelentésén arról számolt be, hogy a világ egyik legnagyobb autóipari beszállítójának számító amerikai vállalat új gyárat épít, és komoly technológiai fejlesztéseket hajt végre Zalaegerszegen.
Tájékoztatása szerint a beruházás értéke körülbelül 36 milliárd forint, amelyhez a kormány 7,8 milliárd forintnyi támogatást biztosít, így segítve 210 új, jelentős részben magas hozzáadott értékű munkahely létrehozását. Ezek közül húsz kifejezetten kutatással és fejlesztéssel foglalkozik.
A miniszter elmondta, hogy a világ több mint harminc államában jelen lévő cég csúcstechnológiás alkatrészeket fog gyártani a legnagyobb autómárkák számára, olyanoknak is, amelyek itt gyárral rendelkeznek.
Szijjártó Péter beszédében a magyar autóipar teljesítményét méltatta, tudatva, hogy tavaly több mint félmillió jármű gurult le a hazai gyártósorokról. Kitért arra is, hogy miután mind a három nagy német autógyártó letelepedett Magyarországon, a kínai óriás, a BYD is érkezik, ezzel hazánk továbbra is az elektromos autóipari átállás egyik európai fellegvára lesz.
És ha megnézzük azokat a fejlesztéseket és kapacitásbővítéseket, amelyek jelenleg zajlanak a magyar autóiparban, akkor azt látjuk, hogy néhány éven belül ezt az évi félmillió darabos termelést meg fogjuk tudni duplázni
– hangsúlyozta a miniszter, aki szerint néhány éven belül Magyarország azon öt ország közé fog tartozni a világon, ahol évente több mint egymillió autót fognak tudni legyártani.
Szijjártó Péter szerint ez egyrészt dicséri a magyar emberek munkáját, ugyanakkor az is világos, hogy a további növekedés alapvető feltétele, hogy a beszállítóipar is tartani tudja ezzel a lépést, és ebből a szempontból komoly haladás a most bejelentett beruházás.
Szijjártó Péter érintette az elmúlt évek válságait, mondván, korábban soha nem fordult elő, hogy ilyen rövid időn belül többször is ilyen drasztikus változtatásokra kelljen sort keríteni egy-egy vállalati vagy politikai stratégia kialakításában. Véleménye szerint az európai gazdaság a pandémiát és a háborút megszenvedte, és a mai napig meg is szenvedi.
Ugyanakkor ennek ellenére a magyar emberek teljesítményének, valamint a kormány és a vállalatok összefogásának köszönhetően a gazdaságot sikerült visszaállítani a növekedési pályára
Sőt, igazából a gazdasági növekedést nézve nemzetközi szinten is kifejezetten kiemelkedő adatokat tudunk produkálni, mert a negyedéves növekedésünk az Európai Unió második legnagyobb növekedési adatát hozta
– fűzte hozzá Szijjártó Péter.
Kifejtette, hogy ez nagyban köszönhető a hazai gazdaság zászlóshajójának számító autóiparnak, amely forradalmi változáson megy keresztül, és ennek az átállásnak Magyarország az egyik éllovasa.
A miniszter azt is kijelentette, hogy aki a jövő autóipari beruházásait magához tudja vonzani, az hosszú távú garanciát szerez a gazdasági növekedésre, illetve arra, hogy az új korszak nyertesei közé tartozzon.
Míg a francia, a brit, a lengyel vagy az amerikai autógyártás termelése 2023-ban, tehát tavaly is még a világjárvány előtti érték 60-70 százalékán alakult, addig Magyarországon az autóipar folyamatosan döntötte meg a termelési rekordokat, és tavaly – átlépve a 10 ezer milliárd forintos üvegplafont – 13 ezer milliárd forintos termelési értéket tudott felmutatni.
Szijjártó Péter végezetül arra is kitért, hogy ma Magyarországon az amerikai cégek a második legnagyobb beruházói közösséget alkotják – 1700 vállalat közel 100 ezer embernek ad munkát.