Index Vakbarát Hírportál

Ön is lassúnak találja a budapesti vonatokat? Itt a magyarázat a jelenségre

2024. május 29., szerda 09:36

Különösen Zugló és Kőbánya között érezhető úgy, hogy „tötymörögnek” a vonatok. Nos, ez nem véletlen van így, hiszen a MÁV az Index érdeklődésére elárulta: december óta sebességkorlátozás van érvényben ezen a szakaszon.

Érezhetően lelassultak idén év elejétől kezdve a budapesti Nyugati Pályaudvarról Cegléd irányába tartó vonatok a fővárosi szakaszon. Leginkább a Zugló pályaudvar és Kőbánya-Kispest között érezheti úgy az utas, hogy talán biciklivel is képes lenne lehagyni a vonatot, annyira lassan teszi meg ezt a távot. A leginkább a vonalon utazóknak létrehozott Facebook-csoportban is régóta találgatják, miért fordulhat elő a jelenség. 

Mintha hintában ülnénk

Többen a pálya állapotára tippeltek, mint okra. „Múltkor jöttem arra, KISS-sel, olyan volt, mintha hintában ülnék, úgy dőlt jobbra-balra a Cegléd felé vezető oldalon Kőalsó és Köki között” – írta egy kommentelő, a kapott válaszokban pedig többen tudni vélték a sebességkorlátozások pontos mértékét is.  

Habár a lassulás tényleg szemmel látható a vonalon minden nap, a járatok – ha szednek is össze – nem emiatt gyűjtenek össze késéseket, valószínűleg már belekalkulálták ezt a kiesést a menetrendekbe. 

Az ügyben megkerestük a MÁV sajtóosztályát, arról érdeklődve: mi lehet az oka a lassításnak és meddig állhat fenn ez a jelenség? 

Mint a vasúttársaság lapunknak küldött válaszában kiemelte: a vonatok sebességét a pálya műszaki állapota miatt kellett csökkenteni a Nyugati pályaudvar–Zugló–Kőbánya-Kispest szakaszon, 2023. decembertől.

A Városligeti elágazás és Kőbánya-Kispest között mintegy 7,5 km hosszban mindkét vágányon 60 km per órás sebességkorlátozás van érvényben. Kőbánya-Teher állomáson pedig 40 km per órás sebességgel közlekedhetnek a vonatok.

Meddig marad a lassítás?

A kérdéseinkre küldött válasz alapján megtudtuk, hogy „a korlátozások felszámolásához elengedhetetlen a vasúti pálya teljes átépítése. Ezen pályaszakasz az 1960-as évek végén épült át utoljára, azóta átfogó rekonstrukció nem történt.” 

A MÁV leszögezte: a vonalszakasz átépítésének műszaki előkészítése megtörtént. A MÁV a rendelkezésre álló források erejéig ütemezetten hajtja végre a vasúti vonalszakaszok felújítását és karbantartását.

A Nyugati pályaudvar és Kőbánya-Kispest közötti szakasz felújításának finanszírozása érdekében az Építési és Közlekedési Minisztériummal rendszeres és folyamatos az egyeztetés

– tették hozzá.

Rovatok