A dinamikusan fejlődő európai nagyvárosokhoz hasonlóan Budapest is a trolifejlesztésekben látja a közlekedés zöldítésének gazdaságos lehetőségét. A következő években a BKK új vonalakat létesítene a főváros több területén, illetve meglévőket hosszabbítana meg, így 300 kilométerre is bővülhet a budapesti trolibuszhálózat. Ezzel párhuzamosan folytatódik a járműbeszerzés: további 160 új trolival bővülhet a járműflotta. A híreket a választás előtti napokban jelentették be.
Négy pontból álló csomagot mutattak be a BKK szakemberei a trolibuszágazatot érintő fejlesztésekre vonatkozóan június 5-én a közlekedésszervező székházában – áll a Budapesti Közlekedési Központ közleményében.
A tervek szerint jelentősen bővülne a hálózat, és új járművek érkeznének. A fejlesztés fontos lépés ahhoz, hogy a jövőben a közösségi közlekedést használók 100 százalékban elektromos hajtású járművekkel, kényelmesen és mindenki számára hozzáférhető módon utazhassanak a fővárosban.
A közösségi közlekedés eleve zöldnek mondható, de a buszok elektrifikációjával még inkább környezetbarát lehet. A fővárosban az utazások kétharmada már ma is elektromos meghajtású közlekedési eszközökkel valósul meg, köszönhetően a villamosoknak vagy a metrónak. A nemrégiben felújított M3-as metró önmagában több utast szállít, mint az ország összes vonata. A további célok eléréséhez idén is folytatjuk az elmúlt években megkezdett hálózatfejlesztéseket. Ennek köszönhetően jövőre újabb vonalak nyílnak, új helyeken lesz felsővezeték, és új járművek érkeznek Budapestre
– emelte ki Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere.
Mint írták, az éveken keresztül mostohagyerekként kezelt trolibuszok 2019-től újra rivaldafénybe kerültek Budapesten. Az akkumulátoros hajtásnak köszönhetően a hálózat is növekedett az elmúlt években: míg 2019-ben csaknem 138 kilométer volt a trolibuszvonalak hossza, 2024-re mintegy 155 kilométerre nőtt. Ez azt jelenti, hogy az elmúlt öt év alatt 12,5 százalékkal bővült a budapesti trolibuszhálózat.
A BKK a következő években is nagy hangsúlyt fektet a hálózatfejlesztésre: 2026 végéig közel 190 kilométerre, 2030-ra pedig akár 325 kilométerre is növekedhet a budapesti trolibuszvonalak teljes hossza – írták.
Közölték azt is, hogy már jövő év végéig közvetlen kapcsolat jöhet létre a XIII. és a X. kerület között a 75-ös trolibuszvonal meghosszabbításával. A jelenleg a Jászai Mari tér és a Puskás Ferenc Stadion között közlekedő vonal keleti végállomása Kőbánya alsó vasútállomáshoz kerülne.
A tervek szerint hosszabb útvonalon közlekedne a 81-es trolibusz, amely jelenlegi végállomása, az Örs vezér tere és a Mexikói úti földalatti-végállomás között járna, olyan területeket is érintve, ahonnan jelenleg csak átszállással érhető el valamelyik metró. Az Állatkerti körút és a Kós Károly sétány kereszteződésében új felsővezeték-kapcsolat épülne: ezt használná a 82-es trolibusz, amely így az Örs vezér tere és az Orczy tér között közlekedne.
A fejlesztésekről a BKK társadalmi egyeztetést indít majd.
2026-ig megvalósulhat a 72-es trolibuszvonal meghosszabbítása Kőbánya alsóig a Kőbányai úton keresztül, a Pongrácz út fölé teljes hosszban felsővezeték épülne, a Kassai tér térségében is bővülne az infrastruktúra – a Róna utcai felsővezetéket összekötnék a Kassai térivel –, sőt visszaépülne a Diószegi Sámuel utca – Elnök utca fölötti szakasz is a mai 83-as járat felett. 2027-re újabb városrészekben jelenhetnének meg a trolibuszok a BKK tervei szerint: Alsórákoson és a X. kerület több részén, így Óhegyen és Újhegyen, valamint Óbudán is trolik közlekednének.
Az elmúlt években a 48 új járműnek köszönhetően megújult a járműpark, csúcsidőn kívül már csak alacsony padlós, korszerű trolibuszok járnak a fővárosban, amelyek felsővezeték nélküli szakaszokon önjáró módban is tudnak közlekedni.
A tervek szerint a következő lépésben további 160 új trolibusszal egészülne ki a jelenlegi járműpark, az ehhez szükséges előkészítő lépéseket már megtette a cég, a beszerzés részvételi szakasza lezárult, jelenleg az ajánlattételi szakasz zajlik. Négy cég jelezte részvételét: az Ikarus, a Skoda, a Solaris és a Bozankaya. A fejlesztések előkészítését és megvalósítását a BKK európai uniós források felhasználásával tervezi.