A Magyar Nemzeti Bank tanulmányában a magyar oktatási rendszer problémáit foglalta össze, valamint megoldási javaslatot kínált a kormány számára.
A magyar oktatási rendszer helyzetértékelését készítette el a jegybank – olvasható a Népszava összefoglalójában. A Magyar Nemzeti Bank elnöki főtanácsadója, Szapáry György és szakértői csapata készítette a tanulmányt, melyet szerdán egy kerekasztal-beszélgetésen tártak a nyilvánosság elé.
A tanulmány kitért az oktatás problémáira, de megoldási javaslatokat is megfogalmaz a kormány számára. Kilenc különböző hátterű iskolába látogattak el a szakértők, ahol tanárokkal és igazgatókkal készítettek interjúkat.
Az elemzés szerint 16 ezer pedagógus hiányzik a rendszerből, figyelembe véve az üres álláshelyeket és a nyugdíj mellett visszafoglalkoztatottakat. Ezen kívül még megállapították, hogy az elmúlt négy évben megközelítőleg negyedével csökkent a pedagógusképzésbe felvett hallgatók száma. A már pályán lévő életkori megoszlása sem alakul sokkal jobban, ugyanis a 60 éven felüliek aránya háromról 15 százalékra, az ötven felülieké 23-ról 47-re emelkedett, ezekkel szemben a pályakezdőké a felére csökkent, 15-ről 7 százalékra.
A hiány pedig tovább nőhet, mert az utánpótlás egyre kevesebb, hiszen évente 2000-2400 fő érkezik a rendszerbe, míg nyugdíjba 4-5 ezren vonulnak éves szinten, és ezeket a kormány béremelése sem kompenzálta.
A jegybank szakértői csapata megoldási javaslatokkal állt elő. További jelentős béremelésre van szükség; a túlórákat, valamint a helyettesítéseket ki kell fizetni; ki kell alakítani a jutalmazási és előmeneteli rendszert. Ezeken kívül több pedagógiai munkát segítő szakembert kell alkalmazni és fizetett alkotói szabadságot biztosítani az oktatásban dolgozók számára.
Problémaként megemlítették még a tankerületek és az iskolák viszonyát, hiszen sok esetben a tankerület által kinevezett igazgató és a tantestületek között is ellentét feszül.
Csath Magdolna közgazdász, egyetemi tanár szerint az egyik fő gond, hogy az oktatásnak „nincsen gazdája”. Csapodi Csaba matematikus, az ELTE Tanárképző Központ igazgatója pedig elmondta, hogy hatékony pedagógusok számára versenyképes fizetés jár, melytől ugyan nem lesznek jobb szakemberek, de az utánpótlás szempontjából fontos, hogy a tanárpálya iránt érdeklődőket ne a bér riassza el.