A héten támadások kereszttüzébe került a Magyarországon forgalmazott Fanta üdítőital, annak nemzetközi viszonylatban kevesebb narancslétartalma miatt. Miután Lázár János kedden közösségi oldalán kijelentette, nem járja, hogy a külföldi élelmiszeripari cégek szemetet adnak el a magyaroknak, az ital gyártója, a Coca-Cola Magyarország szerdán az Index megkeresésére közleményben kommentálta a kialakult helyzetet.
Mint írtuk, a hét elején kitört a Fanta-botrány, a magyar sajtót pillanatok alatt bejárta az a hír, hogy a más országokban kapható azonos üdítőkhöz képest kevesebb narancslé van a Magyarországon forgalmazott Fantában, ráadásul ezt a gyártó, a Coca-Cola sem tagadja a weboldalán található termékismertetőjében.
„A Fanta Narancsot Európa-szerte gyártjuk, és a különböző országokban eltérő lehet a gyümölcslétartalma. Az egyes országokban a gyümölcstartalom többnyire hasonló a helyben kapható hasonló termékekéhez, valamint összhangban van az érvényes helyi szabályozásokkal” – olvasható a termékleírásban.
Ezt Lázár János építési és közlekedési miniszter sem hagyta szó nélkül, a közösségi oldalán kedden arról írt, hogy szigorítaná az élelmiszerek minőségét szabályozó törvényt, ugyanis szerinte nem járja, hogy a külföldi élelmiszeripari cégek szemetet adnak el a magyaroknak.
Az Index megkereste a gyártót, a Coca-Cola Magyarország válaszában hangsúlyozta: kiemelten fontosnak tartják, hogy olyan üdítőitalokat kínáljanak piacaikon, „melyeket a fogyasztók kedvelnek”. Hozzátették: „büszkék vagyunk arra, hogy Magyarországon az üdítőitalok széles választékát kínálhatjuk a víztől a teákon át a szénsavas üdítőitalokig”.
A Magyarországon és az Európai Unióban elérhető Coca-Cola termékek összetétele teljes mértékben megfelel a helyi előírásoknak. A helyi és európai szabályozásoknak megfelelően receptúráinkat a helyi fogyasztói preferenciákhoz igazítjuk, és adott esetben egyes összetevőket a helyi ellátási láncokból szerzünk be, az egyes piacok hasonló termékeivel összhangban
– írták, felhívva a figyelmet arra, hogy „csomagolásainkon és weboldalunkon teljes körű tájékoztatást biztosítunk termékeink összetevőiről és tápértékéről, hogy a fogyasztók megalapozott döntéseket hozhassanak”.
Lázár János később a saját közösségi oldalán is megosztotta a Coca-Cola válaszát tartalmazó cikkünket, amelyhez a következőket írta: „a Coca Cola és a haverjaik, a Lidl, a Spar és az Aldi pofátlansága nem ismer határokat. Folyamatosan hazudnak minőségről, igényekről, a magyarok ízléséről. Nem azt adják nekünk, ami jó hanem amin a legtöbbet kereshetik és aminek a hasznát kivihetik az országból. A jobb nem jut el hozzánk. Csak az olcsó szemetet tolják belénk!”.
Lázár János építési és közlekedési miniszter a Fantát bíráló bejegyzésében hangsúlyozta, hogy „egészségünk állapota leginkább saját magunktól, az egészségügyi ellátórendszertől és az élelmiszer-kereskedelmi környezettől függ. Utóbbi határozza meg, hogy mit vehetünk le a boltok polcairól, mi kerül az asztalainkra, és az miként befolyásolja egészségünk állapotát”.
SZERINTE A NAGY ÉS GAZDAG NYUGATI MULTICÉGEK, ÍGY PÉLDÁUL A COCA-COLA IS, NEM KORREKT MÓDON JÁRnak EL A MAGYAROKKAL SZEMBEN, ÉS MINDEZ AZT A VÉLELMET ERŐSÍTI, HOGY A KÜLFÖLDI ÉLELMISZERIPARI CÉGEK SZEMETET ADNAK EL A MAGYAROKNAK.
Lázár János erről egy Kormányinfón is beszélt korábban, de akkor „minden érintett csak hárított, meg süketelt”. Szerinte nem kell cukros üdítőt inni, de ha valaki erre akarja költeni a pénzét, hát tegye.
Az viszont nem járja, hogy a magyarok Fanta helyett csak hantát kapjanak a Coca-Cola vállalatcsoporttól!
– fogalmazott.
Úgy véli, az az állami hivatal, amelyik elfogadja azt a magyarázatot, hogy a gyártó szerint ezek a magyar igények, „minden feladatára alkalmatlan, ahogyan az is, aki ezeknek a cégeknek gazsulál néhány újabb befektetésért, akkor, amikor a magyar emberek egészsége a tét”.
AZ ÉPÍTÉSI ÉS KÖZLEKEDÉS MINISZTER SZERINT EZÉRT AZ ÉLELMISZEREK MINŐSÉGÉT SZABÁLYOZÓ TÖRVÉNY SZIGORÍTÁSA SZÜKSÉGES.
Továbbá biztosítani kell, hogy fogyasztóként képesek legyünk nyomon követni az élelmiszerek útját, és egységesen kell fellépni a beszállítókat kihasználó, a vásárlókat meg lehúzó kereskedelmi szereplőkkel szemben. Hozzátette, a kereskedelem szabad üzleti vállalkozás, de az nem lehet magasabb rendű cél, mint az emberek egészsége.
Lázár szerint arról van szó, hogy a Spar, a Lidl és az Aldi leuraltak és letaroltak mindent, és a multikat a tömegtermékek esetében nem érdekli más, mint hogy minél többet eladni. Szerinte átverik a magyarokat a minőséggel, de a legnagyobb baj az egészségre is ártalmas élelmiszerekkel van.
„Azzal, hogy a külföldi láncok sokszor a Nyugat-Európában már eladhatatlan szemetet próbálják ránk sózni. Az élelmiszeripari szemét dömpingje – ami nem kereskedelmi, hanem közegészségügyi kérdés – csak erős kontroll mellett tartható kordában” – írta.
Mint írtuk, a Demokratikus Koalíció (DK) a fogyasztóvédelemhez fordul az ügyben.
„Már a Coca-Cola is elismerte, hogy a Magyarországon kapható Fantában feleannyi narancslé sincs, mint az olaszországiban, emellett az üdítő címkéjén is jól látszik, hogy a magyar változatban 5 százaléknyi, míg az olaszban 12 százaléknyi narancslé van az italban, amely komoly minőségbeli különbséget eredményez” – magyarázza közleményében a DK.
Hogy lehet az, hogy a magyar szabályok megengedik a multicégeknek a magyarokon való nyerészkedést, jelen esetben a narancslé kispórolását egy narancsos termékből? Mi sem érünk kevesebbet Európa többi népétől, nekünk is jár ugyanaz a minőség, mint másoknak!
– fogalmaztak a közlemény végén.