Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár szerda reggel egy Facebook-posztban írt a MÁV-nál tapasztalható problémákról, és több ponton is felvetette ezzel kapcsolatban Lázár János közlekedési miniszter személyes felelősségét is.
„30 percet késik az InterCity, a légkondi se működik – mindennapos élmény. Vajon a helyzet romlik, vagy csak ez a MÁV, ilyen volt eddig is, csak hozzá kéne szoknunk?” – ezzel a kérdéssel nyitotta írását Vitézy Dávid a Facebook-oldalán. Majd rögtön elmondta azt is, hogy szerinte mi a helyes válasz a kérdésre.
A válasz világos: látványosan romlik a helyzet. 2024 júniusában a magyar InterCityk 42,9 százaléka volt »pontos«, azaz késett kevesebbet, mint 5 perc – tehát a távolsági vonatok 57,1 százaléka ennél többet. Ez az adatok gyűjtése óta mért legrosszabb érték, ilyen pontatlan évtizedek óta nem volt a MÁV
– fogalmazott.
A volt közlekedési államtitkár (aki 2022 novemberében távozott az akkor átalakított minisztériumból) hozzátette, hogy „az IC-k késései látványos romlásnak indultak az amúgy sem túl fényes alapállásból az elmúlt két évben”. Megjegyezte, hogy természetesen „nem lehet ezt egyetlen miniszter nyakába varrni” – mert az állapotromlás „sok évtizednyi elmaradt beruházás és elhanyagoltság eredménye”.
Ezt követően viszont arról írt, hogy Lázár Jánosnak is nagy felelőssége van a kialakult helyzetben. „Az elmúlt két év döntései azonban jelentősen hozzájárultak ahhoz, hogy sosem látott krízis van kialakulóban a vasúton” – fogalmazott.
Vitézy Dávid ezután öt pontba szedve közölte, hogy pontosan miben lehet felelőssége Lázár Jánosnak, ezeket változtatás nélkül idézzük:
Posztja végén megjegyezte, hogy a vasút helyzete nem stagnál, hanem látványosan romlik, és hogy a kormányzat eddigi „elműködött ez így eddig is, nem kell ezzel foglalkozni”-féle hozzáállása most már nem tartható.
Azt hiszem, fontosabb probléma ez, mint a Fanta narancstartalma
– írta végül, utalva ezzel a közlekedési miniszter kedden közzétett Facebook-posztjára.