Valdis Dombrovskis kereskedelempolitikáért felelős uniós biztos pénteken közölte, hogy az olajtranzit-műveletek nem érintettek a korlátozásban, ha nem a Lukoil az olaj tulajdonosa. Ezt Ukrajna is megerősítette. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter telefonon tárgyalt az uniós biztossal, aki megerősítette a magyar kormány álláspontját, miszerint az Európai Bizottságnak nem szabadna engednie Ukrajna packázását.
Ukrajna megerősítette, hogy a folyamatban lévő olajtranzit-műveletek Magyarország és Szlovákia felé nem érintettek a vonatkozó korlátozás által, ha nem az orosz Lukoil társaság az olaj tulajdonosa – jelentette ki Valdis Dombrovskis kereskedelempolitikáért felelős uniós biztos pénteken, hangsúlyozva, hogy ettől függetlenül fontosnak tartja az Oroszországból származó energiától való függőség csökkentését.
Ahogyan arról az Index is beszámolt, csütörtökön az Európai Bizottság közölte, hogy úgy tűnik, nincs közvetlen veszélyben Magyarország és Szlovákia kőolajellátásának biztonsága, mivel az Ukrajna által a Lukoil orosz olajvállalat ellen bevezetett szankciók nem befolyásolják az Ukrajnán keresztül Magyarországra irányuló olajszállításokat.
Az Európai Bizottság kereskedelmi alelnöke az Ukrajnán át érkező Lukoil-szállítások ügyében az MTI szerint arról tájékoztatott közösségi oldalán, hogy pénteken beszélt Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszterrel annak érdekében, hogy az Európai Bizottság részletesebben megismerje Magyarország energiaellátását.
Szavai szerint Ukrajna megerősítette, hogy a folyamatban lévő olajtranzit-műveletek Magyarország és Szlovákia felé nem érintettek az Oroszországból származó olajra vonatkozó korlátozások által, ha nem a Lukoil az olaj tulajdonosa.
Az uniós bizottság illetékes szóvivője csütörtökön közölte, hogy Valdis Dombrovskis a Lukoil-szállítás témáját részletesen megvitatta Denisz Smihal ukrán miniszterelnökkel. A megbeszélés után pedig az Európai Bizottság levelet küldött Magyarország és Szlovákia illetékes minisztereinek, hogy közölje a brüsszeli testület előzetes elemzését, és bátorítsa a két tagállamot, hogy osszanak meg minden további és részletes vonatkozó információt.
Újvári Balázs szóvivő azt mondta, az Európai Bizottság előzetesen arra a következtetésre jutott, hogy az Ukrajnán át érkező Lukoil-szállítások ügyében nem tűnik indokoltnak a sürgős konzultáció, mivel jelenleg nincs jele az ellátás biztonságát érintő közvetlen kockázatoknak.
Jelenlegi ismereteink szerint, a rendelkezésünkre álló információk alapján és a belső biztonságot érintő elemzéssel összhangban úgy tűnik, hogy az Ukrajna által a Lukoil ellen bevezetett szankciók mindaddig nem érintik a kereskedelmi társaságoknak a Barátság kőolajvezetéken keresztül érkező olajtranzit-műveleteit, amíg a Lukoil nem az olaj formális tulajdonosa
– fogalmazott.
A Lukoil-szállításokat érintő végső bizottsági döntés a Magyarország és Szlovákia által adott válaszok tükrében születik meg – tette hozzá a szóvivő.
„Az Ukrajna által minden előzetes egyeztetés nélkül bevezetett olajszállítási blokád nyomán kialakult helyzetről egyeztettünk ma telefonon Valdis Dombrovskisszal, az Európai Bizottság alelnökével” – írta pénteki Facebook-bejegyzésében Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, hozzátéve: „a beszélgetés során világossá vált, hogy nem egyféleképpen ítéljük meg az ukrán döntés természetét és annak következményeit”.
„A magyar kormány álláspontja világos: az Európai Bizottságnak nem szabadna hagynia, hogy egy tagjelölt ország packázzon két tagországgal, és veszélyeztesse azok energiaellátásának biztonságát. Az ukrán döntés kész helyzet elé állított két tagországot, ami nem éppen elfogadható viselkedés egy tagjelölt ország részéről. Ezen döntés nyomán a keleti irányú olajimportunk harmada került veszélybe, Szlovákia esetében pedig ez az arány majdnem 45 százalék” – írta a miniszter.
Meglátásunk szerint Ukrajna ezen intézkedése sérti az EU–Ukrajna társulási megállapodást is
– jelentette ki Szijjártó Péter.
„Tájékoztattam a bizottság alelnökét arról is, hogy az eddigi tapasztalataink alapján Horvátország nem megbízható tranzitország számunkra, hiszen a horvátok a háború kitörése után az európai piaci átlagok sokszorosára emeleték a tranzitdíjat, nem engedték a hosszú távú kapacitáslekötéseket, és az sem világos, hogy a rajtuk keresztül haladó vezeték pontosan mennyi kőolajat tud szállítani” – fogalmazott a tárcavezető.
Mindezek alapján Ukrajna tranzitkorlátozó döntése alkalmas arra, hogy Magyarországot és Szlovákiát különböző üzleti és politikai érdekeknek szolgáltassa ki, ezért továbbra is azt várjuk el az Európai Bizottságtól, hogy lépjen fel Magyarország és Szlovákia érdekében
– írta a miniszter a közösségi oldalán, hozzátéve, hogy „a bizottság által kért részletes információkat ma reggel a testület rendelkezésére bocsátottuk, és az alelnökkel abban maradtunk, hogy folyamatos munkakapcsolatban maradunk a helyzet mielőbbi megnyugtató megoldása érdekében”.