A Civil Fórum Debrecen Egyesület azt állítja, hogy mára kiderült, a CATL Debrecenben egy összeszerelő üzemet hoz létre, és növeli az eredeti kérelemben szereplő gyártókapacitást.
„Várható volt, hogy minden, az önkormányzati választásokat befolyásoló aggályos kérdést csak június 9-e után hoznak majd nyilvánosságra a debreceni akkumulátorgyárak ügyében. Így történt ez az állami tulajdonban lévő INPARK Szigma Kft. telephelye esetében is, amit a kínai CATL bérel” – közölték a Civil Fórum Debrecen Egyesület tájékoztatóján a Népszava szerint.
A lap beszámolója alapján a civilek elmondták, a városvezetés korábban arról tájékoztatta a debrecenieket, hogy itt csak logisztikai tevékenységet folytat az akkumulátorgyártó, viszont kiderült: összeszerelő üzem jön létre, amellyel az eddigi, a kérelemben szereplő 40 GW gyártókapacitást 49,2 GW/órára növeli a vállalat. Ennek következtében másodszorra módosítják a kormányhivatalhoz benyújtott környezethasználati engedélyt. Az egyesület úgy látja, az előterjesztett anyag a környezeti terhelés növelése miatt aggodalomra ad okot.
A civilek a vízhasználattal kapcsolatos aggályaik mellett kitértek arra is, hogy „a karbonsemleges gyár szlogenjével szemben a szén-dioxid-kibocsátásról mélyen hallgat a dokumentum. A forgalmi adatok szintén növekedést mutatnak, a napi 350 tehergépjármű további negyvenöttel nő, az általuk okozott terhelést nem említik, ez hiányzik az anyagból”.
A lap megkérdezte a városházát a civilek felvetéseiről. Azt a választ kapták, hogy a Civil Fórum sorozatosan támadja azokat a beruházásokat, amelyek lehetővé tették, hogy a város iparűzésiadó-bevétele a 2014-es 10 milliárd forint bő háromszorosa legyen 2024-ben, azaz 34,5 milliárd forint, úgy, hogy például a BMW még nem is termel.
„Joggal várjuk el a Civil Fórum képviselőitől, hogy ismerjék az általuk kritizált beruházások hatósági dokumentációit, ne pedig ellenőrizetlen sajtóinformációkra hivatkozzanak. Ha így tettek volna, annak hiánypótlási mellékletében láthatták volna a CATL önkéntes kötelezettségvállalását az NMP (N-metil-2-pirrolidon oldószer)-kibocsátás csökkentésére a németországi üzeméhez hasonló mértékre, illetve vállalja a tisztított szennyvíz használatát is” – emlékeztettek, hozzátéve: Debrecen az egyetlen város, amely karbonsemleges ipari parki programot indított, s ez a város rendelkezik az ország legátfogóbb fenntarthatósági és környezetvédelmi programjával, a Zöld Kódexszel.
Cikkünk megjelenése után a CATL közleményben jelezte: „A CATL a beruházás 2022-ben történt bejelentésekor kitért arra, hogy mekkora területen tervezi tevékenységét. A terület használatba vétele több lépcsőben, adásvétellel és bérleti szerződés útján történik. 2024. január 9-én látott napvilágot a bejelentés arról, hogy az INPARK Szigma Kft. beruházásában a Debrecen Déli Ipari Park területén felépülő 60 ezer négyzetméteres logisztikai csarnokot a CATL Debrecen fogja kibérelni. Az akkori tájékoztatásnak megfelelően a létesítmény elsődlegesen a CATL Debrecen raktározási igényeit szolgálja ki, emellett kisebb részben akkumulátormodulok összeszerelését végzi majd itt a vállalat”.
A közleményből kiderült az is, hogy „az időközben elkészült csarnokot a CATL Debrecen júniusban átvette, jelenleg a technológiai eszközök telepítése folyik. Az épületben a sikeres tesztüzemet követően akkumulátormodulok összeszerelése folyik majd a raktározási tevékenység mellett. Az akkumulátormodulok összeszerelése az akkumulátorcellák gyártásának utófolyamata. A CATL Debrecen az akkumulátorterméket cella vagy modul összeállítás formájában szállítja a vevőnek a megrendelői igények alapján. Az akkumulátorcellák gyártása a CATL saját beruházásában épülő üzemcsarnokban zajlik majd”.
A vállalat leszögezte, hogy „a CATL minden esetben konkrét megrendelések alapján dönt beruházásairól, így történt ez a magyarországi termelőbázis esetén is. A debreceni akkumulátorgyárnak fontos szerepe lesz az e-mobilitás európai terjedésében, ami azért is fontos, mert az Európai Bizottság döntése szerint 2035-tól nem lehet új dízel- és benzinmotoros autókat értékesíteni az EU területén”. Végül kitértek a szén-dioxid-mentességre is: „A CATL 2023-ban jelentette be célkitűzését, hogy 2025-re alaptevékenységében, 2035-re pedig a teljes akkumulátor-értékláncban szén-dioxid-semlegességet ér el. A vállalat célja, hogy a Debrecenben épülő gyár röviddel működése megkezdése után karbonsemlegessé váljon, és mind a gyár, mind az azt kiszolgáló logisztikai hálózat működtetésében maximálisan érvényesüljenek a fenntarthatósági szempontok”.