Debrecen, Széchenyi utca 31. szám alatt található a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum új székhelye. Az intézménynek az adószáma is megváltozott, így mostanra már biztossá vált, hogy Debrecenbe költözik a múzeum. A múzeum vidékre költöztetése ellen Vitézy Dávid korábban többször is felszólalt. Azt javasolta Lázár Jánosnak, hogy a múzeum helyett inkább a maxi-Dubajt vigye Debrecenbe.
A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum már értesítette partnereit, hogy az intézmény adószáma és székhelye is megváltozott, így a múzeum új székhelye Budapest helyett immáron Debrecenben, a Széchenyi utca 31. szám alatt van bejegyezve – írja a Népszava.
A lap májusban kereste meg a múzeum felügyeletét ellátó Építési és Közlekedési Minisztériumot a költözéssel kapcsolatban, de a tárca akkor még nem tartotta időszerűnek a kérdéseket. Azt ugyanakkor nem tagadták, hogy Lázár János azt javasolta a kormánynak, Debrecenben épüljön fel az új Közlekedési Múzeum. Akkor arról tájékoztattak, hogy a kabinet a javaslatot első olvasatban megtárgyalta, döntés azonban még nem született az ügyben.
Július elején viszont eljutott a laphoz egy részletes pályázati dokumentáció, amely szerint az új múzeum helyszínéül a Debrecenben épülő BMW-gyár melletti 6,5 hektáros külterületi telket jelölték ki. A tender meghirdetésének dátuma a dokumentumban még augusztus volt, év végi eredményhirdetéssel, de később megjelent a pályázati kiírás, az eredményhirdetést pedig október közepére hozták előre.
Ez is megerősítette, hogy a múzeumot Debrecen külterületén a német autógyár újonnan épülő üzeme mellett húznák fel. A kiírás szerint olyan építészeti karakter kialakítása a cél, amely a meglévő helyszíni adottságokhoz alkalmazkodva, annak erényeit kihasználva, egyszerre megidézi a múlt örökségét és a jövő lehetőségeit, felhasználva a legmodernebb high-tech technológiákat. Mindemellett képes nyitottságot sugározni és az intézmény modern igényeinek megfelelő, flexibilis tereket biztosítani.
Mint a lap írja, a létesítményben az állandó és időszaki kiállításokon felül helyet kell biztosítani konferenciáknak, oktatási és üzleti rendezvényeknek. A célok között szerepel az is, hogy a „helyi lakosság kiemelt találkozóhelyévé kell válnia”, ami nem lesz könnyű feladat, mivel a szántóföldek és autópálya-lehajtók ölelte terület egyelőre csak autóval közelíthető meg. A legközelebbi buszmegálló jelenleg másfél kilométerre van a BMW-gyár egyik bejáratánál, de több ezer négyzetméteres autóparkolót terveznek a múzeum mellé, így valószínűleg az elsődleges megközelítési mód azért az autó marad.
A tárca reményei szerint az új épületegyüttest évi 350 ezer látogató keresi majd fel. Lázár szerint a 150 milliárd forintos beruházással felépülő új múzeum Debrecenbe költöztetése az ország gazdasági érdeke.
Bár a Népszava feltette a kérdést, hogy mit kezdenek a Kőbányai úti helyszínre megrendelt és elkészült tervekkel, az ÉKM nem adott választ. Holott annak értéke 7,87 milliárd forint, amelybe a múzeum tervein túl a Hungária körúti vasúti megállóhely tervezése, a csatlakozó közterületek rendezése és a Törekvés Művelődési Ház épülete és környéke revitalizációja is beletartozott.
Arra sem kaptak választ az ügyben szintén megkérdezett közlekedési múzeumtól, hogy az intézmény muzeológusai követik-e a kiállítóhelyet Debrecenbe, illetve erről egyáltalán megkérdezték-e őket.
Vitézy Dávid korábban többször is kritizálta a múzeum Debrecenbe költöztetésének tervét. A főpolgármester-jelölt azt javasolta Lázár Jánosnak, az Építési és Közlekedési Minisztérium tárcavezetőjének, hogy a múzeum költözésére betervezett 150 milliárd forintot a költözés helyett a múzeum felépítésére szánják az Északi Járműjavítóban. A terv elkészítésében korábban még Vitézy is részt vett.
Van egy ajánlatom Lázár Jánosnak. Vigye a maxi-Dubajt Debrecenbe, és hagyja a Közlekedési Múzeumot Budapesten!
– fogalmazott Vitézy, aki ezután a Közlekedési Múzeum maradása mellett összesen öt érvet sorolt fel.
A politikus több okot is felsorolt, hogy miért sokkal jobb helyszín Budapest a múzeum számára: