A rendelet szerint ha a pedagógusok tiltott tárgyat találnak valamelyik tanulónál, felszólíthatják, hogy adja át, ellenkezés esetén a rendőrséget is értesíthetik. Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevelésért felelős helyettes államtitkára szerint a tiltott és a korlátozottan használható tárgyak köréről szóló rendelet célja, hogy biztonságban legyenek a diákok, és ne romoljon a teljesítményük a zavaró tényezők miatt – jelezte az InfoRádióban.
Először pár napja jelent meg társadalmi egyeztetésre bocsátott tervezete annak a rendeletnek, amely többek közt az iskolai mobiltelefon-használatot is szabályozza. A belügyi tárca utóbb egy részletes indoklással is előállt azzal kapcsolatban, hogy miért van szükség a felvázolt lépésekre. A legfrissebb részleteket pénteki cikkünkben szedtük össze.
A korlátozottan használható tárgyakat (okostelefonokat, internetelérésre alkalmas okoseszközöket) be lehet vinni az iskolákba, de a tanítás elején le kell adni azokat.
Ezeket az eszközöket biztonságos helyre kell eltenni, majd a tanítási idő végén vissza kell adni a diákoknak. Aztán vannak a tiltott tárgyak, ide tartoznak például a közbiztonságra különösen veszélyes eszközök, amelyeket egyáltalán nem lehet bevinni az iskolákba.
Ezeknél a tárgyaknál a tanár felszólíthatja a diákot, hogy adja át, és szükség esetén a szülőt, a „nevelési-oktatási intézmény rendjének fenntartásában közreműködő személyt” (például iskolaőrt), de akár rendőrt is értesíthet.
A Belügyminisztérium köznevelésért felelős helyettes államtitkára az InfoRádióban elmondta: három kategóriába sorolták be a tiltott tárgyakat, melyek a következők:
Balatoni Katalin szerint ezeknek a tárgyaknak nincs helyük az oktatási intézményekben. A korlátozottan használható tárgyak közé kerültek a mobiltelefonok, illetve azok az eszközök, amelyek kép- vagy hangrögzítésre is alkalmasak.
Számos iskola már eddig is szabályozta a házirendjében, hogy milyen készülékeket, tárgyakat lehet csak korlátozottan használni tanítási idő alatt
– jelezte a helyettes államtitkár. A rendelet bizonyos pontjai szabad döntési lehetőséget engednek az intézmények vezetőinek, hogy pontosan mire vonatkozzanak a korlátozások, illetve milyen esetekben lehet feloldani azokat.
A helyettes államtitkár szerint nemcsak az oktatást és a nevelést, hanem „az egész világot érintő kérdés a mobiltelefonok jelenléte”, ezért döntött úgy a kormány, hogy külön rendeletet alkot.
Több hazai és nemzetközi tanulmány is megerősítette, hogy mennyire megnehezíti a figyelem és a koncentráció fenntartását a túlzásba vitt mobilozás
– állítja a politikus, hozzátéve, hogy a probléma kezelése nagy kihívást jelent a pedagógusoknak, akiknek eddig nem volt törvény adta lehetőségük a fegyelmezésre. Most pedig megszületett az egységes szabályozás, ami minden oktatási intézményre egyformán vonatkozik.
Ha elvonódik a figyelem, romlik a teljesítmény, a telefonok pedig megosztják a figyelmet
– érvelt a helyettes államtitkár.
Egyes pedagógusok viszont azzal érvelnek, hogy a notebookok, iPadek sok esetben nagyban segítik az újabb tananyagokhoz való hozzáférést vagy akár a tudás bővítését is. A helyettes államtitkár szerint ezeknek a készülékeknek a használatát is korlátozni kell, teljes tiltás viszont nem lesz.
Oktatási célra mind a mobiltelefonok, mind a tabletek, notebookok használhatók, hiszen a kormány is elkötelezett abban, hogy még nagyobb teret engedjenek az iskolák a digitalizációnak
– magyarázta Balatoni Katalin az InfoRádióban. Emlékeztetett, hogy a Belügyminisztérium egyik programja keretében 579 ezer notebookot adott az iskolásoknak. Úgy véli, arra kell törekedniük az intézményeknek és a szülőknek, hogy tudatos mobilhasználatra tanítsák a gyerekeket mind otthon, mind a tanítási idő alatt.